Makalösa renoveringen – ”Ny” Mercedes från 1969 kostar 7,5 miljoner

Brabus är kanske mest kända för att bygga snabba versioner av Mercedes-Benz mest exklusiva modeller. 
Men de gör också ytterst noggranna renoveringar av klassiska Mercedes-bilar. 
Den här 280 SE 3.5 Cabriolet är i minst lika bra skick som när den lämnade fabriken 1969. 

Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Cabriolet gjorde sin debut i september 1969 som den mest kraftfulla versionen av W111-karossen med en helt ny 3,5-liters V8-motor under huven. 

Endast 1232 bilar byggdes och i dag är modellen mycket sällsynt och en av de mest eftertraktade veteranbilarna. Nu visar Brabus upp ett exemplar som renoverats till ett fantastiskt nyskick som tar dig tillbaka till 1969. 

Brabus kallar det en sexstjärnig restaurering och efter att ha sett bilderna är vi beredda att hålla med. Först monterar de ner bilen i dess minsta beståndsdelar i verkstaden. Alla delar inspekteras och indexeras. Delarna renoveras noggrant, och och de delar osm är slitna byts ut mot nytillverkade originaldelar från Mercedes. Tusentals timmar läggs ner på varje bil. 


Karossen genomgår en totalrenovering. Efter kemisk färgborttagning renoverar karosserispecialister plåten och ger den ett kataforiskt doppfärgskikt (CDP) som är samma som på moderna produktionsbilar. Rostskyddet ska därför bli lika bra som på moderna bilar. För att undvika rost behandlas alla hålrum med en förseglare. Sedan monteras nyrenoverade kromdelar på bilen som stötfångare, kromlister, lyktsargar och emblem. Även strålkastarna och alla fönster byts ut. 

Även motorn får en noggrann genomgång. Den demonteras i sina minsta beståndsdelar och alla komponenter mäts upp. Sedan mäts alla delar och motor och växellåda sätts ihop. 

Även bilens elsystem byts ut, och luftkonditioneringen uppgraderas. När det gäller hjulupphängningarna så byts alla leder, fjädrar och stötdämpare. 

Även undersidan av bilen renoveras pietetsfullt. Den lackeras så och vaxbehandlas för att vara i mint condition. 

När det gäller interiören så handlar det inte om någon läderrenovering, det är nytt läder som gäller, men som är tillverkat enligt Mercedes-Benz originalspecifikationer. Enligt Brabus har skinnet exakt samma färg och kvalitet som det som användes på 60-talet. Även suffletten är nytillverkad, men med ursprungliga material. 

Flera tusen timmar går åt för att återställa bilen i nyskick, eller snarare lite bättre skick än bilen var i när den lämnade fabriken 1969. Bilen ska vara i exakt samma skick som 1969, men lite pålitligare. Prislappen är väl tilltagen: 7,5 miljoner kronor. Men då får du två års nybilsgaranti.

TEKNISK DATA

Motor8-cylinder
Motorstorlek3499 cm 3
Effekt147 kW / 200 hk


Miltal0 km (efter restaurering)
0-100 km / h9,4 s
Toppfart200 km / h 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester