Mackdöden slår till mot Stockholm. Nu har ytterligare en mack slagit igen i storstaden när Ingo i Hässelby gård tvingats stänga.
– Vi har korta kontrakt och behöver göra stora investeringar, säger Erika Johansson vd på Ingo.
Här slog BP upp portarna 1964. Det var ett lokalt nav i det nybyggda området och populärt stopp för många bilister. Sedan tog Statoil över verksamheten några år innan Ingo 2014 gjorde om den till automatstation, men nu efter 60 år ser den gamla macken ut att gå i graven.
– Vi har stängt den tills vidare men bett om dispens och hoppas kunna öppna den igen, säger Erika Johansson.
Fastighetsägaren har börjat riva den gamla macken. Medan pumparna blivit omringade av höga gallerstängsel. Här ska det byggas 500 nya bostäder och Ingos avtal med fastighetsägaren löper ut i maj 2025.
– Det kräver ganska mycket nya investeringar med rördragningar i marken och liknande, men kanske kan den öppna igen för en tid om vår dispens blir beviljad, säger Erika Johansson.
Hennes Ingostation är knappast den första som fått slå igen. Över hela Stockholm försvinner bensinmackarna i rasande fart. Många bilister som fortfarande kör med fossila bränslen vittnar om att det blir allt svårare att hitta en mack för att tanka. Nyligen försvann två mackar vid Globen.
– I dag finns det omkring 70 bensinmackar kvar i Stockholm, men om bara några år kommer det att finnas omkring 30-50 stycken, säger miljöförvaltningens Per Erik Österlund till Mitti Stockholm.
Anledningen sägs vara den snabba elektrifieringen. De boende kring Ingostationen berättar att tankarna blir allt färre på Ingos station.
– Det är besvärligt när vi har korta avtal som det är i Stockholm, stationerna behöver investeringar och det kostar pengar och man måste ha lönsamhet, säger Erika Johansson.
Det är JM och Riksbyggen som planerar att skapa nya bostäder på platsen. Men kommunen stoppade precis bygget sedan parterna inte kommit överens om detaljplanen. Det ger Ingo nytt hopp om att starta upp igen.
– Just nu avvaktar vi och ser om vi kan öppna en kortare tid, säger Erika Johansson.
Enligt Drivkraft Sverige fanns det 1968 8927 bensinmackar i Sverige. Förra året hade den siffran sjunkit till 2641 stycken. Framförallt är det på många mindre orter bensinmackar har fått slå igen tidigare, bland annat tre OKQ8-mackar i Värmland.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.