Att Volvo blåser sina bästa kunder på 10 000-tals kronor är ytterst märkligt. Jag tycker att det är lumpet av Volvo att ta mer betalt av intet ont anande kunder som köper nya Volvo EX30 direkt på nätet. De borde omgående se till att alla som köpt bilen på nätet får vederbörlig kompensation.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Teslas modell med direktköp över nätet har blivit en förebild som många bilmärken strävar mot. Orsakerna är flera. För det första kan biltillverkarna höja sin vinstmarginal kraftigt om de inte behöver dela med sig av vinsten till en bilhandlare, eller åtminstone i mycket lägre utsträckning. För det andra kan tillverkarna få kontroll över rabatterna, som i årtionden har sänkt bilbranschens marginaler.
Och sist men inte minst kan det bli mer transparent för kunderna, du betalar inte mer eller mindre än någon annan och du riskerar inte att bli blåst om du misslyckas med den illa omtyckta prutningen hos bilhandlaren. Att bilköparna tappar den personliga relationen till handlaren tycks inte bekomma de som tagit fram strategierna.
LÄS MER: Volvo: Därför kan handlarna sälja billigare
Bland de första i kön att att gå över till denna modell har Volvo Cars varit. Sedan ett par år tillbaka kan man köpa Volvos bilar med några knapptryck, ungefär lika enkelt som hos Tesla. Och nästa år ska Volvo gå över till en agentmodell i Sverige där bilhandlarna aldrig köper in bilen. I Storbritannien sker det redan i år. När Volvo lanserade nya Volvo EX30 i juni poängterade de att nätköp och köp hos handlaren skulle innebära samma ”sömlösa upplevelse”. Det skulle enligt Volvos reklam till och med vara ”samma unika och meningsfulla upplevelse”.
I torsdags berättade vi att kunder som köper bilen på nätet i själva verket riskerar att bli blåsta på 10 000-tals kronor i rabatter som handlarna ger sina köpare. Så mycket för fina ord om unik och meningsfull upplevelse. Jag tycker det är lumpet att Volvo drar sina nätkunder vid näsan detta sätt. Det borde ju vara deras drömkunder, kunder som redan idag gör precis det Volvo vill att alla bilköpare ska göra i framtiden. Istället för att belöna sina allra bästa mönsterkunder förringas de och kan gå miste om över 60 000 kronor i rabatter.
Gör om och gör rätt, Volvo. Om ni vill vara som Tesla kan ni inte ge rabatter hos handlarna som på den gamla tiden. Alla som har beställt bilen och trott på löftena om samma sömlösa meningsfulla upplevelse borde få nedsättning av priset. Kunderna ska inte behöva ta till sin ångerrätt för att få samma rabatt som en handlare kan ge. Tesla har gett kunder som beställt före prissänkningar det nya lägre priset, svårare än så behöver det inte vara.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter