Lotus berömda testbil skulle skrotas – gömdes undan

En Lotus Esprit Turbo testbil som varit med i Top Gear stod lämnad i sitt öde i en hangar och skulle skrotas. Men bilen gömdes undan av en anställd och undgick plåtpressen.

Denna Lotus Esprit Turbo testbil med ”Active Supension” var ett av de sista projekten som mytomspunne Colin Chapman genomförde innan han avled. Bilen var revolutionerande när den visades 1983 och var med i både Top Gear, Tomorrow’s World och i ett flertal brittiska biltidningar. Den aktiva fjädringen från bilen testades för första gången i Lotus Formel 1-bil samma dag som Lotus grundare Colin Chapman oväntat dog. 

Historien börjar egentligen redan 1952 när den geniale Colin Chapman grundade Lotus Cars. Till en början drev han företaget på fritiden samtidigt som han jobbade som ingenjör. Redan från början var hans ideal att göra lätta bilar. ”Att lägga till kraft gör dig snabbare på raksträckorna. Att subtrahera vikten gör dig snabbare överallt.” var Chapmans mantra. Det räckte till sju Formel 1-titlar för konstruktörer och sex förartitlar. 

Colin Chapman med Ronnie Peterson. Chapman hade stor inverkan på Formel 1:s utveckling. Bild: Lotus
Lotus Esprit Turbo Active Suspension. Bild: Anglia Car Auctions

De första Lotus-modellerna växte i popularitet och Lotus 7 blev en riktig succé i slutet av 1950-talet. Tillsammans med John Cooper revolutionerade han Formel 1 med mittmotorbilar när alla andra körde med motorn därfram. Lotus vann sitt första F1-mästerskap 1963. Colin Chapman kan ha sägas ha skapat dagens Formel 1 genom att han introducerade reklamsponsringen på bilarna. Han uppfann också monocoquen och den moderna aerodynamiska Formel 1-bilen med vingar. 

Ett av de sista projekten för Colin Chapman före sin plötsliga död i hjärtinfarkt den 16:e december 1982 var en aktiv fjädring för Formel 1. Tekniken monterades in i en Lotus Esprit Turbo för att testas, bland annat av Nigel Mansell. Bilen visades upp för pressen 1983 och var bland annat med i Top Gear, en video du kan se härintill. 

När bilen använts färdigt blev den dock stående i en hangar och Lotus hade bestämt att den skulle skrotas. En anställd hade dock inte hjärta att skicka den vackra Espriten till plåtpressen, utan gömde undan bilen. Lotus gjorde trots allt i ordning bilen och ställde ut den. När det var kärva tider för Lotus 2016 såldes alla tänkbara saker ut för att rädda företaget. En privatperson kom då över den unika prototypen. 

Den nya ägaren var en riktig entusiast och kostade på bilen renovering för närmare en miljon kronor. Motor, växellåda och bromsar är renoverade, men inredning och lackering är till stora delar original. Bilen har bara gått omkring 1000 mil idag. Den aktiva fjädringen fungerar inte längre, men kan troligen tas i bruk med en hel del arbete. Köparen får med ett äkthetsintyg och kopior av biltidningar från 1983 där bilen är omskriven. Bilen säljs i slutet av januari på auktion av Anglia Car Auctions. Den tros gå för så mycket som 1,2-1,5 miljoner kronor.
LÄS MER: