Det skulle bli en trygg familjeresa i en helt ny elbil. Men bara tre kilometer efter att Lena hämtat ut sin sprillans nya VW ID.Buzz flög ett hjul av bilen mitt under färd.
– Det är synd att man ska behöva ta till media för att få dem att reagera.
Henrik och Lena hade precis hämtat ut sin sprillans nya elbil, en Volkswagen ID.Buzz, när något gick väldigt fel. Bara några kilometer in på den första körningen lossnade ett bakhjul och flög av bilen, uppger Anders Berners youtubekanal.
– Efter bara några kilometer hörde hon ett kraftigt klonk från vänster bakhjul. Plötsligt såg hon något flyga iväg i sidospegeln och sen ryckte hela bilen till, berättar Henrik.
Enligt Henrik levererades bilen av VW i Ålborg i Danmark utan att någon hade kontrollerat att hjulbultarna satt fast. Hjulet föll inte helt av men la sig på bromstrumman och Lena lyckades styra bilen in till vägkanten.
– Hon ringde mig i panik och trodde att hon skulle dö, skriver Henrik i ett mejl till den danske motorjournalisten och Youtubern Anders Berner.
När bilen bärgades visade det sig att alla hjulbultar på vänster bakhjul hade lossnat. Men enligt Henrik tog VW i Ålborg inte situationen på allvar.
– De har försökt komma undan med minsta möjliga hela tiden. Fixade bilen och skickade tillbaka den, som om inget hänt, skriver han vidare.
Volkswagen hänvisade först till en underleverantör som skulle ha slarvat med åtdragningen. Men enligt Henrik håller inte det.
– Du kan inte skylla på någon annan. Ni har ju själva inte kontrollerat bilen innan ni lämnade ut den. Det är ert ansvar. Man kan inte köpa bananer från Tanzania och säga att de är dåliga för att producenten i Tanzania gjort fel – det är butiken som ansvarar, menar han.

Problemen stannade inte vid hjulet. Familjen var på väg på semester med tre barn och en svärmor, men bilen blev stående på verkstaden. VW erbjöd tillfälligt en Skoda Elroq och därefter en ID.7 men i ingen av bilarna fick de plats med tre bilbarnstolar.
– Vi köpte bilen för att kunna åka på semester. De kunde ha skickat en motsvarande bil från en annan VW-återförsäljare, men gjorde inte det, säger Henrik.
Varken ursäkt eller kompensation kom till en början. Efter att Henrik tagit kontakt med Anders Berner och berättat sin historia i ett mejl, vände det plötsligt. VW hörde av sig – och lovade en ny fabriksbil samt att diskutera ersättning för den förstörda semestern.
– Det minsta de kunde ha gjort var att be ordentligt om ursäkt, skicka en stor bukett blommor och leverera en likvärdig lånebil hem till oss. Det är synd att man ska behöva ta till media för att få dem att reagera, skriver Henrik.
För Lena lever fortfarande oron kvar. Och familjens förtroende för återförsäljaren är skadat.
– Hon sover dåligt om nätterna efter att ha varit nära att krascha med sin son i bilen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.