Ny larmrapport om biobränslen som E85 och HVO100. För att köra 10 mil kan det ha gått åt 3000 liter vatten för att tillverka bränslet. Dessutom blir totala utsläppen av koldioxid blir högre än för de fossila bränslen de ersätter, enligt miljöorganisationen Transport & Environment.
– Biobränslen är en fruktansvärd klimatlösning och ett svindlande slöseri med mark, mat och miljoner i subventioner, säger Cian Delaney, kampanjledare för biobränslen på T&E.
Är biobränslen en frälsare eller tidernas största klimatbedrägeri? Analsyerna går isär. I Sverige förs de fram som en räddande ängel för att få ner våra koldioxidutsläpp. HVO100 påstås sänka CO2-utsläppen med över 90 procent, trots att lika mycket koldioxid som för fossil diesel hamnar i atmosfären när den förbränns. Genom att bränslet sägs vara förnybart räknas det dock inte in i statistiken för utsläpp.
Nu kommer europeiska miljöorganisationen Transport & Environment med en larmrapport där de pekar ut biobränslen som ett enormt klimatbedrägeri. Enligt T&E släpper de ut mer koldioxid globalt än de fossila bränslen de ska ersätta. Dessutom uppges de förbruka vatten i en häpnadsväckande mängd. Det går åt 3000 liter vatten för att ta fram bränsle som räcker till att köra tio mil, enligt T&E.

T&E:s analys visar att biobränslegrödor kräver betydande mängder sötvatten. Att köra en bil 100 km på första generationens biobränslen kräver närmare 3 000 liter vatten, medan endast tjugo liter skulle behövas för att driva en elbil med solenergi. I takt med att klimatförändringarna ökar pressen på vattenförsörjningen kan detta bli en katastrof, varnar T&E.
Idag används arealer som är lika stora som hela Italien för att producera biobränslen. Om vi istället satte solceller på endast tre procent av ytan skulle det räcka till el till en tredjedel av världens fordon om vi gick över till elbilar. Enligt T&E kommer marken som krävs för biobränslen att ha blivit lika stor som Frankrike år 2030.
– Idag förbränns motsvarande 100 miljoner flaskor vegetabilisk olja i bilar varje dag, vilket innebär att en femtedel av all vegetabilisk olja aldrig ens används till mat, uppger de.
Men det mest allvarliga är troligen att koldioxidutsläppen totalt sett kan bli större av biobränslen. Enligt en ny rapport som Cerulogy tagit fram åt T&E ökar biobränslen utsläppen med 16 procent jämfört med de fossila bränslen de ersätter. Orsaken är avskogning och indirekt effekter. Träd som blir koldioxidsänkor skövlas bort för en lång framtid.
– Biobränslen står globalt för 16 % mer koldioxidutsläpp idag än de fossila bränslen de ersätter, på grund av de indirekta effekterna av jordbruk och avskogning.
– Att säkerställa en hållbar balans mellan jordbruk och natur är avgörande för att hantera klimatkrisen, och att förbränna grödor som bränsle driver oss bara ytterligare i fel riktning. Att använda bara 3 % av den mark vi för närvarande använder för biobränslen för solpaneler skulle producera samma mängd energi. Det skulle lämna mycket mer mark för mat och naturåterställning. Regeringar runt om i världen måste prioritera förnybar energi framför biobränslen för grödor, säger Cian Delaney, kampanjledare för biobränslen på T&E.

I Sverige hävdar många av bränslebolagen att deras biobränslen framställs på ett mer hållbart sätt. Men enligt T&E framställs 90 procent av allt biobränsle av grödor för livsmedel. Det skulle kunna mätta 1,3 miljarder människor per år. År 2023 konsumerade biobränsleindustrin cirka 150 miljoner ton majs och 120 miljoner ton sockerrör och sockerbetor. Totalt förbränns motsvarande 100 miljoner flaskor vegetabilisk olja i bilar varje dag, vilket innebär att en femtedel av all vegetabilisk oljetillförsel aldrig ens används till mat.
Ska man tro T&E är istället elbilar en mer hållbar lösning för att sänka koldioxidutsläppen. De uppmanar regeringar att satsa på övergång till elbilar istället för att blanda in biobränslen genom till exempel reduktionsplikten då detta ökar avskogningen i världen.
– Offentliga medel bör prioritera smart elektrifiering, effektivitet och verkligt hållbara alternativ, inte falska lösningar, säger gruppen.

I Sverige hävdar dock drivmedelsproducenterna att biobränslen är en hållbar lösning. Ofta förs mer inblandning av etanol och HVO100 fram som en lösning för att vi ska nå EU:s klimatmål till 2030. Tidigare i år blev Preems HVO100 Svanenmärkt. De hävdar att den ger 90 procent lägre fossila växthusgasutsläpp jämfört med fossila diesel.
– Vi är väldigt glada över att det med Preem Redefine HVO100 finns ett flytande drivmedel som lever upp till våra tuffa miljö- och klimatkrav så det blir lätt för konsumenter och inköpare att välja rätt. Det är bråttom att öka takten i omställningen och nå miljö- och klimatmål, sade Anna Linusson, vd, Miljömärkning Sverige, när dieseln blev Svanenmärkt.
Den svenska regeringen har tillsatt en utredning över reduktionsplikten. Den ska avgöra hur mycket biobränslen Sverige ska blanda in i bensin och diesel för att sänka koldioxidutsläppen. Åtminstone på papperet. Siffran är viktig för att Sverige inte ska få klimatböter från EU. Frågan är samtidigt en het politisk potatis. För de flesta politiker är det en mardröm att gå till val på höjda bränslepriser. Utredningen blir klar före valet, men frågan avgörs först efter.
– Sedan ska den ut på remiss och det kommer att bli en process. Så den kommer inte att vara klar förrän efter valet. Sedan vet jag att man kan ha synpunkter på detta, men det är så det är. Vi har vårt uppdrag, säger utredaren Svante Mandell till Carup.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter