Regeringens utredare: Kom fram till bränslepris på 35 kr

Bensin och diesel kan bli dyrt som kvicksilver i framtiden. Snart slår miljökraven sitt grepp om svenska bilister. 
– Vi gjorde en beräkning och då visade bränslepriserna över 35 kronor litern, säger regeringens utredare Svante Mandell på Konjunkturinstitutet till Carup.

Han leder arbetet med att ta fram hur reduktionsplikten ska utformas. Sverige har som mål att nå noll koldioxidutsläpp till 2045. Det kommer innebära höjda priser på fossila drivmedel. Svantes jobb är att göra det så smärtfritt som möjligt. 
– Det här ska vara klart den fjärde maj, så det kommer mitt i valrörelsen, säger utredaren Svante Mandell.

Nu avgörs framtidens bensin- och dieselpris. Regeringens utredare Svante Mandell har börjat arbetet som ska vara klart den fjärde maj. 
– Regeringen vågar inte höja priset på drivmedel nu, då blir det en svekdebatt. Det ligger en utredning kring framtidens skatter som ska vara klar om ett år. Min gissning är att det här blir klart efter valet. Regeringen vågar inte gå ut med att höja bensin- och dieselpriset, säger Ronny Svensson.

Nu utreds framtidens reduktionsplikt och vilken effekt EU:s nya system med utsläppsrätter kan få på bränslet. ”I vårt uppdrag ingår det att se över systemet så att det inte drabbar hushållen för mycket. Hur man ska nå målen och samtidigt se till så att drivmedelspriserna inte stiger för mycket”, säger regeringens utredare Svante Mandell.  

Han får rätt. Utredningen ska vara klar den fjärde maj. Men det betyder inte att dess effekter kommer att slå igenom före valet.
– Sedan ska den ut  på remiss och det kommer att bli en process. Så den kommer inte att vara klar förrän efter valet. Sedan vet jag att man kan ha synpunkter på detta, men det är så det är. Vi har vårt uppdrag, säger Svante Mandell till Carup.

Experten Ronny Svensson har länge varnat bilister för att köpa bilar som drivs med fossila bränslen. Experten kan faktiskt kan få rätt i sin domedagsprofetia om priser 35 kronor litern. Allt beror på hur regeringens utredare och i slutändan politikerna bestämmer vilken väg vi ska gå.
– Vi gjorde en beräkning på Konjunkturinstitutet med en modell. Då utgick vi från en reduktionsplikt på sex procent, men det var för några år sedan. Då visade faktiskt resultatet över 35 kronor litern, säger Svante Mandell.

Det är heller inte långt att EU ska börja handla med utsläppsrättigheter. För att få ner utsläppen ska medlemsländerna betala för att släppa ut. Ju högre utsläppen är, desto mer slår det mot statskassan och skattebetalarna.
– Sedan kommer också EU:s handelssystem med utsläppsrättigheter. Det slår igenom 2027 och det är ännu ingen som vet hur det kommer att påverka priserna, säger Mandell.

Bensin och dieselpriserna behöver inte slå i taket. Svante Mandell berättar att det finns enkla knep för att hålla dem nere. 
– Men det beror helt på hur det utformas. Om man låser vid en låg reduktionsplikt och höga skatter blir det ett högt pris. Om man däremot höjer reduktionen och blandar in bio så kan man få ner drivmedelspriset. 

Regeringens utredare ska inte bara titta på personbilstrafiken. Det är ett sammantaget grepp över hela Sveriges utsläpp av koldioxid.
– Vi ska utreda dels hur vi ska kunna nå vårt åtagande till EU (ESR Effort Sharing Regulations) om att sänka våra koldioxidutsläpp med 50 procent från 2005 till 2030. Sedan hur vi ska kunna nå vårt svenska mål med att ha nollutsläpp till 2045.

Regeringen har sagt till utredaren att hålla nere priserna. Man vill inte att det ska slå för hårt mot vanligt folk. 
– I vårt uppdrag ingår det att se över systemet så att det inte drabbar hushållen för mycket. Hur man ska nå målen och samtidigt se till så att drivmedelspriserna inte stiger för mycket. 

Idag är reduktionsplikten mellan diesel och bensin delad. I framtiden kan det här ändras.
– Det finns också en punkt där vi ska se över om vi ska ha ett gemensamt reduktionskrav för bensin och diesel. I dag är det olika men de kan prata med varandra genom handel. En av punkterna i vårt direktiv är att se hur reduktionsplikten kan utvecklas. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt