Stödpaketet till bilister är ett ”Elbilspaket”. Det uppger tidningen Vi Bilägare i en krönika. 200 000 elbilister får dela på 8,8 miljarder kronor, medan 4,6 miljoner fossilbilsägare får 7,7 miljarder kronor.
Regeringens nya stödpaket som ska kompensera för de höga drivmedelspriserna har fått en hel del kritik från olika håll. I går skrev Carup om att den som kör tjänstebil, personbil eller företagsbil blir utan stödpengarna på 1000 eller 1500 kronor.
Nu kallar Vi Bilägare stödet för ett ”elbilspaket” i en ny krönika. Enligt tidningen skulle det gynna bensin- och dieselbilsägare, men istället tycks det mest gynna den som kör eller ska köpa elbil.
Drivmedelspriserna kommer att sänkas i två steg, dels med 50 öre från första maj och sedan med 1,30 kronor per liter från 1 juni. Det ger en total sänkning vid pump på 2,25 kronor.
– Med den nivån skulle det i dag kosta 1 126 kr att tanka 50 liter diesel istället för 1 216 kr – en sänkning med 90 kr och som inte lär märkas särskilt mycket för den som kör långt, uppger Erik Söderholm på Vi Bilägare.
I stället är det elbilsägare och köpare som gynnas mest. Även den som har elbilar får bränslestödet på 1000 eller 1500 kronor. Dessutom fyller regeringen på bonuskassan som ger elbilsköpare 70 000 kronor med totalt 3,9 miljarder kronor. Enligt tidningen får elbilister dela på 8,8 miljarder kronor, medan fossilbilister får 7,7 miljarder. Med tanke på att det finns cirka 130 000 elbilar i Sverige och säljs omkring 70 000 bilar i år är stödet till elbilister betydligt högre.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter