Biljätten Hedin Mobility blöder över en miljard miljoner kronor i år. Nu visar det att bilhandlaren bryter mot sina obligationsvillkor och riskerar uppsagda lån. Nu måste Hedin be långivarna om uppskov på villkoren för att inte behöva betala tillbaka direkt.
– Det måste nog till ett kapitaltillskott från ägarna, säger DI:s expert Magnus Dagel.
Carup har vid flera tillfället berättat om att biljätten Hedin förlorar stora pengar på sin bilförsäljning. Under tredje kvartalet blev förlusten 112 miljoner på bilförsäljning enbart i Sverige. Koncernen gör miljardförlust hittills i år när alla räntekostnader på 1,2 miljarder räknats in.
– Under det senaste året har tillverkarna sänkt priserna avsevärt på nya elbilar, vilket negativt påverkar marginalerna på befintligt lager samt återköpsåtaganden för leasingfordon, sade vd Anders Hedin i kvartalsrapporten.
Nu visar det sig att krisen i biljätten är värre än befarat. Dagens Industri avslöjar idag att Hedin Mobility Group bryter mot sina obligationsvillkor. Koncernen har blivit Europas tredje största bilhandlare och finns på 13 marknader, men klarar inte längre att uppfylla löftena de gett till sina långivare i en obligation. Soliditeten som är ett mått på eget kapital i förhållande till tillgångarna är nu nere på 14 procent.
– Man kan göra paralleller till SBB, säger DI:s expert Magnus Dagel.
Förra året gav Hedin Mobility ut en obligation på en miljard kronor för att finansiera sin snabba expansion. I lånevillkoren står det att nettoskulden i förhållande till rörelsevinst ska vara under 2,75 gånger, men den är nu uppe i 17,73 gånger enligt Dagens Industri. Räntetäckningsgraden, hur många gånger vinsten täcker ränta, som skulle vara tre gånger har nu rasat till 0,32 gånger.
Samtidigt kommer uppgifter till Carup att Hedin i Sverige dragit på sig ett lager av bilar i koncernen olika bolag på över 10 000 fordon som binder upp kapital och slukar räntor. Enligt Hedin är detta dock inte något problem.
– Vi är verksamma på 13 marknader och flyttar bilar mellan dem och återförsäljare till där kunderna finns, vi kan möta efterfrågan där kunderna finns. Vi är en av Europas största koncerner inom detta området och det är vår koncerns styrka att vi kan möta efterfrågan där den finns, det gör vi inom ramen för vår tradingverksamhet, uppger Hedin Automotive i en kommentar för Carup.
Trots krisen i de egna bolagen har Hedin Group valt att investera i Erik Selins fastighetsbolag Balder och deltog i en nyemission, uppger DI. Hedin har avböjt kommenterar till DI. Erik Selin är även delägare i Hedin-koncernen.
– Ägarna får öppna plånböckerna, helt enkelt, säger Magnus Dagel i DI-tv.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter