Hedin Mobility Group har gjort en förlust på över en miljard kronor i år. Men biljätten tillbakavisar nu uppgifter om att de skulle behöva kapitaltillskott och bryta mot lånevillkor.
– Det är min bedömning, men allt är rörligt och det viktigaste är att kunna ändra sig när förutsättningarna ändrar sig, säger delägaren Erik Selin till Dagens Industri.
Bilhandelsjätten Hedin Mobility Group är en av alla som drabbats hårt av de tuffa tiderna i bilbranschen. Hittills i år har de gjort en förlust för tre kvartal på över en miljard kronor före skatt efter att räntekostnaderna skenat i höjden. Soliditeten har sjunkit till alarmerande låga 14 procent. Enligt DI skulle koncernen med 11 000 medarbetare i 14 länder snart vara i behov av kapitaltillskott för att överleva och undvika att bryta mot lånevillkoren.
Det tillbakavisas dock av företaget själva. I ett internmeddelande till anställda har de skickat ut att de inte anser att de bryter mot villkoren i obligationslånen på en miljard kronor. Hedin-koncernen försöker nu spara sig till lönsamhet och har redan minskat med 200 medarbetare i Sverige inklusive konsulter.
Fastighetsmiljardären Erik Selin äger 25 procent av Hedin Automotive. Han hyr ut bilhallar till Hedin via sitt fastighetsbolag Balder. Han tror inte att kapitaltillskott kommer att behövas efter besparingar.
– Bilhandeln har varit/är inne i en tuff period men jag gör bedömningen att det värsta ligger bakom oss och att resultatet successivt kommer förbättras.u, uppger han för DI.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.