Sportbilstillverkaren Aston Martin är i akut kris. Företaget får betala köparna för att sälja sina bilar. En ny uträkning att varje såld bil senaste tio åren kostat Aston Martin 570 000 kronor i kassaförluster. På tio år har 35 miljarder kronor bränts.
En Aston Martin kostar flera miljoner kronor att köpa. Men för företaget är det en jätteförlust. En ny uträkning i Financial Times visar att företaget betalat varje kund 570 000 kronor senaste tio åren för att bli av med sina bilar. Bilarna kan inte säljas för det pris som de kostar att tillverka och förlusterna har blivit gigantiska.
Nu går det ännu sämre. Aston Martin tvingas gå ut och vinstvarna. Sportbilstillverkaren varnar för förlust på 1,4 miljarder kronor i år. Det fick aktien att rasa med ytterligare till procent och sedan börsintroduktionen har 96 procent av aktievärdet utraderats. De hade hoppats bli ett nytt Ferrari på börsen, men blev istället en fallande kniv. De lastar Donald Trumps tullar och lågkonjunkturen för det senaste raset.

– Den globala makroekonomiska miljön som branschen står inför är fortfarande utmanande. Detta inkluderar osäkerheter kring de ekonomiska effekterna av amerikanska tullar och implementeringen av kvotmekanismen, förändringar i Kinas skatter på ultralyxbilar och den ökade potentialen för påtryckningar i leveranskedjan, särskilt efter den senaste cyberincidenten hos en stor brittisk biltillverkare, uppger företag i ett uttalande.
Nu förutspår aktieanalytiker på JP Morgan att Aston Martin snart måste fylla på kassan. För att företaget ska överleva behöver de ytterligare 2,5 miljarder kronor. Aston Martin själva hoppas att leveranserna av den nya superbilen Valhalla ska fylla på kassan.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter