Många gående i Sverige sätter sina liv på spel i trafiken. 81 procent av svenska bilister kräver en ny lag för fotgängare. Men politikerna bromsar.
– Allt som är lämpligt i trafiken är inte reglerat i lag, säger bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson till Carup.
Svenska folket vill ha ett lagkrav på reflex, visar en undersökning från Synbesiktningen. Var tredje fotgängare struntar helt i reflex och spelar rysk roulette med sitt liv i mörkret. Hela åtta av tio bilister vill se ett lagkrav på att bära reflex i mörker.
Slarvet med reflex är utbrett i Sverige. Bilar, mopedister och cyklister måste både ha belysning och reflexer. Men får de som är mest utsatta, fotgängare, finns inga som helst krav. 34 procent av gångtrafikanterna använder sällan eller aldrig reflex när det är mörkt.
Miljarder läggs på nya vägar eller fartkameror för att färre ska dö i trafiken. Varje år omkommer omkring 35 fotgängare i trafiken. Hälften av olyckorna sker i mörker. Ändå är många svenskar dåliga på att använda reflex. Dessutom slirar politikerna på kopplingen när frågan kommer upp och trafiksäkerhetsorganisationerna driver heller inte frågan. I Finland, Estland, Lettland och Litauen är fotgängare enligt lag redan skyldiga att bära reflexer när de går under mörka förhållanden.
En reflex är en billig livförsäkring jämfört med alla miljarder som läggs på säkrare vägar. Dessutom säger 80 procent av alla bilister att de vill se ett lagkrav på reflexanvändning i trafiken. Ändå röstade riksdagen ner en motion 2021 om att lagstadga reflexanvändning.
– Allt som är lämpligt i trafiken är inte reglerat i lag. För att trafiken ska fungera och vara säker är det alltid viktigt att alla tar ett eget ansvar, säger infrastrukturminister Andreas Carlson till Carup.
I dagsläget drivs inte frågan ens av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF). Den senaste gången reflexanvändningen bland svenska fotgängare undersöktes var 2020.
– Vi driver inte frågan om att det ska bli ett lagkrav. Men vi poängterar att man ska använda reflex, både på vintern och sommaren, säger Emelie Hedberg på NTF.
Istället lägger politikerna ansvaret helt på alla fotgängare. Man förutsätter att folk är så förnuftiga att de använder reflex när det är mörkt.
– Det gör man genom att visa hänsyn i trafiken och exempelvis bära reflex när det är mörkt, säger Andreas Carlson.
Enligt Trafikverket syns en gångare med reflex redan på 125 meters avstånd. Men utan reflex krymper det till 20 meter. Trots detta har inte politikerna några planer på att lagstifta om reflextvång.
– Som gående ska man följa trafikreglerna. Det innefattar bland annat att gående ska använda gångbanan eller vägen om det finns, korsa vägar och gator på övergångsställe med mera, säger Andreas Carlson.
Även om en person inte har reflex så ligger därför ansvaret på bilföraren. Det är den som har utbildning för att vara i trafiken. Medan den oskyddade gångaren däremot ses som ett offer.
– Ansvaret för säkerhet i trafiken ligger i stor utsträckning på de som kör bil, men gående och cyklister måste hjälpa till och att själv ta ansvar för vara synlig i trafiken är ett exempel på det, säger ministern.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.