Kravet – för att rädda bilverkstäder

Verkstadsdöden slår till mot landsbygden i Sverige. Tiotals verkstäder går i graven varje år – nu kräver branschen åtgärder.
–  Bilverkstäderna är inte bara företag, de är samhällsbärare. De ser till att ambulanser, hemtjänstbilar, lantbruksmaskiner och vanliga familjebilar fungerar, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. 

Allt fler små bilhandlare och verkstäder på mindre orter dör. Carup har den senaste tiden berättat om hur flera Volvohallar med försäljning och service lagts ner, bland annat i Söderköping, Askersund och Valdemarsvik. Tidigare i år sade Kia upp en återförsäljare i Oskarshamn som fick stänga ner hela verksamheten. I Norrland är det ännu värre. Där har 156 bilverkstäder lagts ner på 20 år, uppger Fordonsjuristen. 

Nu kräver branschorganisationen Fordonsjuristen som representerar verkstäder krafttag mot verkstadsdöden som härjar på mindre orter i Sverige. 
– Bilverkstäderna utgör en av landsbygdens mest grundläggande samhällsfunktioner. Utan dem stannar inte bara bilarna, hela Sverige riskerar att stanna. Ändå ser vi nu hur verkstäderna på landsbygden försvinner i snabb takt, säger Bo Ericsson. 

Många verkstäder på små orter är hotade. Foto: Unsplash

Det blir allt dyrare att driva en verkstad när bilbranschen förändras. Elbilar, avancerade förarassistanssystem (ADAS) och digitala diagnosverktyg kräver helt ny kompetens och dyr utrustning. En modern verkstad behöver investera hundratusentals kronor bara för att kunna serva en ny elbil. Nu går Fordonsjuristen ut med en kravlista för att verkstäderna i hela Sverige ska leva. 

– Verkstäderna är inte bara företag, de är samhällsbärare. De ser till att ambulanser, hemtjänstbilar, lantbruksmaskiner och vanliga familjebilar fungerar. I en kris eller vid krig är de dessutom en del av totalförsvaret. Om verkstäderna försvinner från glesbygden, försvinner också tryggheten i att samhället kan fungera, säger Bo Ericsson. 

Nu går de ut med en kravlista på flera åtgärder för att rädda verkstäderna i glesbygd ska överleva

  1. Omställningsstöd för ny kompetens – även till bilverkstäder, motsvarande det stöd som finns för fordonsindustrin.
  2. Riktat stöd till glesbygdsverkstäder, på samma sätt som dagligvaruhandel och bensinstationer får hjälp för att överleva.
  3. Investeringsstöd för teknik och infrastruktur, inklusive fiber och elnätskapacitet, så att verkstäder kan digitaliseras och möta kraven från elbilsutvecklingen.
  4. Ett mobilitetsavdrag, ett utökat reseavdrag för bilägare i landets glesast befolkade kommuner som använder lokala verkstäder.
  5. Låt verkstäder utföra besiktningar, på liknande sätt som i Norge med deras framgångsrika PKK-system. Det skulle stärka trafiksäkerheten och skapa nya arbetstillfällen i hela landet.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt