Korsar Australien med elbil – går på en dieselmina

Top Gear försökte korsa Australiens vildmark i elbilen Kia EV3. De körde 300 mil – men på ett ställe är laddstationen allt annat än fossilfri.
– Laddaren fungerade tack vare en öronbedövande dieselgenerator, säger Ollie Kew.

Moderna elbilar är idag inte lika rädda för långresor som de var för några år sedan. Numera finns det laddstationer lite överallt, vilket har underlättat livet för de flesta elbilsägarna. Men ett ställe som inte riktigt har fått samma laddinfrastruktur är Australiens vildmarker. Därför bestämde sig Ollie Kew från Top Gear för att testa om han kunde resa 300 mil rakt igenom Australien i en Kia EV3 – en resa som inte ens är lätt för en bil med bensinmotor.

Målet med resan var att ta sig från Adelaide i södra Australien till staden Darwin vid kusten i norr. De bestämde sig för att använda en helt vanlig EV3, utrustad med luftkonditionering och ett lite större batteri som skulle ge elbilen runt 60 mils räckvidd. Kamerateamet som följde med på resan bestämde sig för att åka i en Ford med en dieselmotor. 
– Det är dags att testa en helt vanlig elbil i ett riktigt tufft test, för det borde den klara av väl? säger Ollie Kew.

Gänget inleder sedan den häftiga resan, och redan efter 30 mil görs det första stoppet. Men det är inte för att batteriet är slut, utan det har fortfarande över 50 procent kvar. De bestämde sig för att stanna och ladda eftersom det är betydligt färre laddstationer längre fram. 
– Än så länge är det mesta bra, förutom att vi har en spricka i vindrutan, säger Kew.

Efter att gänget kört en bit in i vildmarken slutar bilens Apple CarPlay att fungera på grund av den dåliga täckningen. De lyckas köra 50 mil den första dagen innan det är dags att stanna och vila.  
– En lyckad första dag, säger Ollie.

Dagen efter kör gänget vidare, och vid ett tillfälle förvandlas vägen de kör på till en landningsbana för ambulansflygplan. Efter ett tag stannar de för att ladda elbilen en tredje gång. Men efter detta stopp kommer det att bli betydligt svårare att ladda elbilen, då nästa laddstation på resan ligger 48 mil bort.
– Samtidigt har den bästa räckvidden vi har sett från elbilen legat på strax över 50 mil. Detta kommer att bli en riktig utmaning, säger Kew.

För att spara på batteriet väljer Kew att stänga av luftkonditioneringen. Inte det roligaste kanske, då temperaturen i ödemarken är runt 31 grader. I slutet av resan tvingades Kew även att sänka hastigheten till 60 km/h, och när de till slut är framme vid nästa stopp har elbilen 20 mils räckvidd kvar. Men då stöter de på nästa problem. Laddstationen fungerar inte.  
– Jag vet inte vad vi ska göra nu, säger Kew.

Men efter en smart idé från kameramannen lyckas de få igång laddaren genom att rengöra den.
– Otroligt nog fungerade det, säger Kew.
Dagen efter kör de vidare och stannar på kvällen vid ett övergivet hotell. Där finns inga riktiga elbilsladdare, så gänget tvingas gå ifrån planen att köra helt på el och ladda elbilen med hjälp av en dieselgenerator. Vid ett tillfälle får elbilen punktering också, men som tur är har de ett reservdäck i kamerateamets bil.

Vid det övergivna hotellet tvingades gänget ladda elbilen med hjälp av en dieselgenerator.

Till slut, efter flera dagars körning, lyckas Ollie Kew nå sitt mål. Han lyckades genomföra resan, även om den kanske inte gick lika smidigt som han först hade trott.
– Du kan alltså köra från kust till kust i Australien med en vanlig elbil och njuta av vildmarken och nästan varje kilometer, avslutar Kew.
LÄS MER:

Senaste nytt