En Hyundai Ioniq 5 har lyckats gå 66 800 mil. Elbilens första batteri höll hela 58 000 mil innan det havererade. Nu berättar ägaren om hur bilen har lyckats ta sig så långt som den har gjort hittills.
På Youtubekanalen “Lake Suwa Lake Suwa” delar en sydkoreansk Hyundai Ioniq 5-ägare med sig av att hans elbil har gått hela 66 800 mil. Han avslöjar dessutom att den bara behövt byta batteri en gång, vilket var när den hade gått 58 000 mil. Elbilen var då två år och nio månader gammal. Enligt sydkoreanen hade batteriet kvar runt 87,7 procent av sin kapacitet när det gick sönder.
Men det är inte allt. När han skulle byta ut det trasiga batteriet slapp han betala. Hyundai bestämde sig för att utföra bytet gratis eftersom de ville undersöka det trasiga batteriet. Ägaren körde sedan vidare med elbilen fram till att den hade gått 60 000 mil. Då dog elbilens ICCU-enhet (Integrated Charging Control Unit). Hyundai ersatte även den gratis och hävdade att den hade gått sönder på grund av naturliga orsaker.
Enligt ägaren till Ioniq:en med det höga miltalet har han i stort sett kört elbilen runt 90 mil varje dag. Elbilen har en räckvidd på cirka 45 mil, så den har snabbladdats minst två gånger om dagen för det mesta. Bilen har dessutom ett NMC-batteri som är extra känsligt för att laddas fullt, men detta är något som sydkoreanen har gjort ändå, enligt honom själv.
Innan det första batteriet gick sönder vid 58 000 mil hade elbilen även fått byta ut sina bromsar och några växelvätskor. Även om det kan kännas imponerande att elbilen lyckades ta sig hela 58 000 mil på ett batteri, hade denna ägare samtidigt väldigt tur. Hyundai valde att hjälpa honom gratis, men enligt siffror från Reddit kan ett nytt batteri till en Ioniq 5 kosta uppemot 400 000 kronor, skriver Autoevolution.
För att se Ioniq-ägarens egen historia om sin elbil med svensk textning kan du klicka på klippen som är länkade i artikeln. Där går han igenom allt som har hänt med bilen fram till idag.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.