Kör Lamborghini-cabben i 320 km/h: ”Det tjuter i mina öron”

Annons

Nu vet vi hur det är att köra nedcabbat på Autobahn i 320 km/h samtidigt som det regnar.
Men inte ens den professionella föraren Jeroen Mul tyckte upplevelsen var speciellt angenäm.
– Det är en extrem känsla och det tjuter i mina öron av vindbruset, säger han.
Se videon på det galna racet här.

Jeroen Mul är en ung man med ett av världens bästa jobb: han har varit professionell förare för Lamborghini i sex år och kan titulera sig både test- och tävlingsförare, men även instruktör och varumärkesambassadör.
– Jag har haft förmånen att åka världen runt och tävla, men jag har även varit instruktör på vår förarskola, berättar han i videon.

Annons

Om det senaste klippet på Autobahn kvalificeras under epitet varumärkesbygge ska vi låta vara osagt, men Jeroen Mul vill visa upp sin egen bil, en Lamborghini Aventador S Roadster.
– Jag har haft den här bilen i två år och har njutit extremt mycket. Det här är en bil som får dig att le även om du kör långsamt. Den här cockpiten är ett så fantastiskt och speciellt ställe att sitta i, säger han.
– Det kanske inte längre är världens mest avancerade bil eller den snabbaste. Men Lamborghini Aventador är fortfarande kungen av superbilar.

Den 6,5 liter stora V12-motorn genererar 740 hästkrafter och 690 newtonmeter. Toppfarten är 350 km/h och 0-100 km/h går på tre sekunder.
Till motorn hör den halvautomatiska och snabba ISR-lådan med sju växlar som lanserades i samband med Aventador för tio år sedan (ISR står för Independent Shifting Rod). Och bilen är, fyrhjulsdriven samt fyrhjulsstyrd.

Annons

Det krävs alltså en ganska van förare för att bemästra ett sånt här monster, i synnerhet om man ska ge sig ut på Autobahn i duggregn och sikta på en toppfart över 300 km/h.
Och inte nog med det – Jeroen kör nedcabbat.
– Det är nästan en löjlig känsla att köra drygt 300 km/h utan tak…wow. Det tjuter i mina öron av vindbruset. Och för en stund överröstades V12-motorn av vinden.

När Jeroen konstaterat hur löjligt kul det var att flyga fram på en fri fart-sträcka på Autobahn gör han en ny sprint och kommer upp i 320 km/h. 
– Men nu räcker det, regnet blir intensivare, säger han och gör ett avbrott för att sätta på takpanelerna.
Och vi har fått en unik inblick i hur det är att köra en av världens roligaste bilar.

Annons

Senaste nytt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *