Christian von Keonigsegg har provkört nya svenska elbilen Nevs Emily GT och hyllar bilen. Men nu dementerar han ryktena om att Koenigsegg ska gå in i projektet.
– Jag tycker den är väldigt snygg och det är ett attraktivt koncept, säger Christian von Koenigsegg till DI.se.
Enligt nya uppgifter är det nu klart att den svenska elbilen Nevs Emily GT uppges bli verklighet och ska tillverkas i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Enligt Auto, Motor & Sport har två svenska bolag köpt upp elbilen som utvecklats av Saab-ingenjörer. Uppgifterna har inte bekräftats av Nevs. Men hemliga investerare ha skrivit på ett ”Letter of Intent” om att köpa hela Nevs Emily GT-projektet. Enligt tidningen ska det handla om ”två svenska bolag och samma europeiska ägare”.
Koenigsegg har tidigare haft ett samarbete och gemensamt bolag med Nevs och det ligger nära till hands att tro att Koenigsegg skulle vara en av parterna. Christian von Koenigsegg var en av de första som fick provköra Nevs Emily GT under ett hemligt event på Volvos provbana i Hällered när bilen var färdigutvecklad.
– Mitt första intryck är att körningen är väldigt avkopplande, du kan verkligen känna att den har torque vectoring. Jag är mycket, mycket imponerad, sade Christian von Koenigsegg direkt efter provkörningen.
Men sedan dess har samarbetet mellan Nevs och Koenigsegg avbrutits och det gemensamma bolaget som skulle tillverka Koenigsegg Gemera har avvecklats. I en ny intervju med Dagens Industri avfärdar Christian von Koenigsegg alla rykten om att de ska deläga projektet med en ny svensk elbil. Redan för 14 år sedan skulle Koenigsegg köpa Saab, så att spekulationer om nytt samarbete kommer igång är inte så konstigt.
– Det hade så klart varit kul men det är inget vi tittar på i dagsläget. Jag tycker den är väldigt snygg och det är ett attraktivt koncept, säger Christian von Koenigsegg till DI.se.
De två svenska bolagen som ska gå in i projektet är ännu hemliga. Den tidigare Saab-fabriken i Trollhättan har med kvarvarande pressverktyg och annan utrustning till 80 procent köpts upp av den svenske miljardären Svante Andersson och hans bolag Stenhaga Invest.
– Det finns delar av fabriken som är väldigt väldigt bra. Det är spännande saker på gång och det kan bli bilproduktion igen, det är mycket möjligt. Det är många diskussioner med olika parter igång. Men det är för tidigt att säga ännu exakt vad det blir, sade Svante Andersson till Carup för ett par månader sedan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter