Den svenskutvecklade elbilen Nevs Emily GT innehåller teknik som på flera sätt är överlägsen dagens elbilar. De unika hjulmotorerna ger bilen ett antal fördelar mot vanliga elbilar och kan vara framtidens teknik.
– Jag är mycket, mycket imponerad, säger Christian von Koenigsegg efter att ha testkört bilen.
På bara tio månader tog Nevs fram den elektriska sportsedanen Nevs Emily GT som i vissa avseenden är överlägsen de elbilar vi kan köpa idag. Nyckeln är unika hjulmotorer från brittiska Protean som tidigare ägdes av Nevs ägare Evergrande. Nevs Emily GT var den första elbilen i modern tid som utvecklades speciellt för att ha fyra individuella hjulmotorer.
Att 350 svenska tekniker och ingenjörer i Trollhättan, många med ett förflutet på Saab, på bara tio månader lyckades ta fram en bil som i flera avseenden smäller Tesla och Porsche på fingrarna är inget annat än en ingenjörsmässig bragd.
En av de absolut största fördelarna med Nevs Emily GT är att den är rymligare än de elbilar som finns på marknaden idag. Och då ska vi veta att elbilar i sin tur är rymligare än fossilbilar. Hjulmotorerna utan växellåda och axlar frigör utrymmen som kan användas till passagerarutrymme, bagage – och större batterier.
Det är därför bilen har utrymme för hela 175 kWh batterier som ger en räckvidd på 1000 km. Utrymmena är lika stora som hos en SUV, trots att bilen är kompakt och strömlinjeformad. Jämfört med en vanlig elbil är viktminskningen över 100 kg.
Proteans lösning med hjulmotorer som används i bilen är mycket kompakt och tar mindre utrymme än traditionella elmotorer. Någon drivenhet med växellåda och axlar behövs inte, vilket också sparar vikt hos bilen. Varje hjulmotor väger ungefär 36 kg och är av typen vätskekyld permanentmagnet. Bilen blir drygt 100 kg lättare än en vanlig fyrhjulsdriven elbil.
En annan fördel är att hjulmotorerna ger en ännu mer direkt kraftupplevelse jämfört med dagens elbilar. Motorerna sitter direkt mot fälgen och det finns ingen växellåda eller några axlar som kan orsaka fördröjning.
Enligt Protean som tillverkar hjulmotorerna är effektförlusterna ännu lägre än hos en vanlig elbil. Det ger längre energiförbrukning och längre räckvidd, samtidigt som accelerationen är snabbare. Nuvarande version PD18 har 120 hästkrafter per hjul, totalt 480 hästkrafter. En senare version kommer att ha drygt 160 hästkrafter per hjul, över 650 hästkrafter totalt.
Möjligheten att fördela vridmomentet fritt mellan hjulen öppnar upp för en helt ny typ av väghållning, Nevs Emily GT har jämförts med en carvingskida, där en traditionell bil beter sig som gamla raka skidor. Till exempel kan bilen köra slalom eller i ett älgtest i betydligt högre hastighet än en traditionell bil. Kurvtagningen kan förbättras genom att skicka mer kraft till det hjul som behöver det.
– Mitt första intryck är att körningen är väldigt avkopplande, du kan verkligen känna att den har torque vectoring. Jag är mycket, mycket imponerad, säger sportbilskungen Christian von Koenigsegg som har fått provköra bilen. Nevs, Evergrande och Koenigsegg hade tidigare ett samarbete med utvecklingen och tillverkningen av hyperbilen Koenigsegg Gemera.
Finns det då inga nackdelar? Jo, hjulmotorerna är än så länge några tusenlappar dyrare per hjulaxlar, nog så viktigt i bilindustrin, där Tesla är beredda att offra funktionen hos parkeringssensorerna för att spara in någon tusenlapp. Men hos dyrare och sportigare modeller är det ett gångbart alternativ. Den ofjädrade vikten för varje hjul blir också högre, det kan ha en menlig inverkan på fjädringskomforten och till viss del på väghållningen. Dessutom kan motorerna vara känsligare för yttre påverkan då de är svårare att kapsla in än en elmotor som sitter i mitten av fram eller bakaxeln.
Drygt tre år efter att Nevs Emily GT utvecklades har den kinesiska tillverkaren Dongfeng nu tagit fram en elbil med fyra hjulmotorer. På Shanghais bilsalong visade de upp Voyah Zhuiguang, som drivs av fyra ProteanDrive Pd18 hjulmotorer, samma motorer som används i Nevs Emily GT.
Kommer då hjulmotorer att slå igenom i framtida elbilar? Det finns nästan bara fördelar. Egentligen är det bara kostnaden som talar emot. Men även om tekniken på de flesta sätt är bättre har de flesta biltillverkare nu investerat sig fast i drivenheter med axlar. Kanske vill någon köpa Nevs Emily GT-projektet och rulla ut en smartare elbil?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter