Experten avslöjar knepen som gör att du kan se var din bil är tillverkad. Dessutom går det att se bilens verkliga modellår.
– Det är enkelt att ta reda på, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.
Om du inte vet din bils modelår riskerar du att få för lite betalt när du ska byta in den. Bilhandlaren kan säga att den är äldre än den är när den ska bytas in. Med hjälp av bilens chassinummer går det dessutom att enkelt se var din bil är tillverkad. Många bilar tillverkas i dag i helt andra länder än där bilmärket har sin hemvist.
– Bilmarknaden är komplex, för köpare gäller det att vara påläst. Märkenas bilmodeller tillverkas runt om på jorden, och att ta reda på bilens tillverkningsland är en allt vanligare fråga, uppger M Sverige.
Att identifiera var en bil är tillverkad är enklare än man kan tänka sig. Allt du behöver göra är att titta på chassinumret – även kallat VIN (Vehicle Identification Number) – som du hittar i nedersta vänstra hörnet av vindrutan, sett utifrån bilen. VIN-systemet som det ser ut idag infördes 1981. Det första tecknet eller de två första visar i vilket land bilen är tillverkad.
Ska du köpa en ny bil kan det vara bra att se om den kommer från ett land där tillverkaren betalar tull. Chassinumret är också bra att ha koll på om du ska beställa reservdelar.
– Särskilt i ett läge med höga och ganska olika tullar, kan det vara en idé för bilköpare som vill vara säkra på att få så mycket bil för pengarna som möjligt, och inte betala tullar stället, att kontrollera bilens ursprung på egen hand, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
I dag undrar många också vilket modellår bilen de ska köpa eller byta in är ifrån.
– Det är alltså enkelt att ta reda på. Förutom tillverkningsland är en annan vanlig fråga som också har sitt svar i chassinumret bilens rätta modellår, eftersom det kan skilja från det år bilen är tillverkad, säger Carl-Erik Stjernvall.
Chassinummer för bilar med ett svenskt registreringsnummer hittar man i vägtrafikregistret som finns hos Transportstyrelsen på sidan Fordonsuppgifter på transportstyrelsen.se, under fliken fordonsidentitet efter att man fyllt i registreringsnumret. Observera att många andra sidor på nätet som erbjuder gratis fordonsinformation kan ha dolt chassinumret bakom en betalvägg.
När det gäller modellår råder ibland en viss osäkerhet eftersom det kan skilja en hel del i pris beroende på bilens årsmodell. Det blir lätt krångligt eftersom en bil av modellår 2025, i 2025 års utförande, kan ha tillverkats i september 2024.
Bilens modellår indikeras av det tionde tecknet från vänster, alltså det åttonde bakifrån. Systemet går i cykler, A–Y används igen vart 30:e år.
– Ett annat problem är att bilhandlare förstås gärna säljer en så ny bil som möjligt, men när det blir dags för inbyte kan de som är oseriösa luras och få en att tro att bilen är en årsmodell äldre, och sätta ett lägre pris, vilket förstås är fult. Men här kan man alltså enkelt kontrollera själv vilket modellår bilen har, säger Carl-Erik Stjernvall.
Lista över de mest vanliga tillverkningsländerna i chassinumret
Det första tecknet eller de två första i chassinumret visar i vilket land bilen är tillverkad.
1, 4, 5 = USA
2 = Kanada
3 = Mexiko
J = Japan
KL–KR = Sydkorea
L = Kina
MA–ME = Indien
NL–NR = Turkiet
RF–RG = Taiwan
SA–SM = Storbritannie
SN–ST, W = Tyskland
SU–SZ = Polen
TA–TH = Schweiz
TJ–TP = Tjeckien
TR–TV = Ungern
TW–T1 = Portugal
VA–VE = Österrike
VF–VR = Frankrike
VS–VW = Spanien
XL–XM = Nederländerna
X3–X0 = Ryssland
YA–YE = Belgien
YF–YK = Finland
YS–YW = Sverige
ZA–ZR = Italien
Lista över koder för modellår i chassinumret
Bilens modellår indikeras av det tionde tecknet från vänster, alltså det åttonde bakifrån.
Kod* Årsmodell
Y 2000
1 2001
2 2002
3 2003
4 2004
5 2005
6 2006
7 2007
8 2008
9 2009
A 2010
B 2011
C 2012
D 2013
E 2014
F 2015
G 2016
H 2017
J 2018
K 2019
L 2020
M 2021
N 2022
P 2023
R 2024
S 2025
* Bokstäverna I, O, Q, U, Z används inte för att undvika förväxling med siffror eller andra bokstäver.
Källa: M Sverige
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter