Snart kommer det bli enklare att köra vätgasbil i Sverige. Sverige ska bygga vätgasstationer runt alla större städer och var 20:e mil längs alla större vägar.
– Avtalet sänder en tydlig signal till medborgare och andra intressenter, säger Andreas Carlson, Sveriges infrastrukturminister.
Ett nytt EU-avtal gör att infrastrukturen för bilar och tunga fordon som körs på vätgas kommer att förbättras avsevärt. Alla EU-länder, inklusive Sverige, är nu överens om att vätgasstationer ska installeras runt alla större städer och var 20:e mil längs större vägar. Förordningen har godkänts av EU:s ministerråd och Europaparlamentet och senast 2030 ska stationerna vara på plats.
Den nya EU-förordningen gör det möjligt gör det praktiskt möjligt att köra vätgasbil, för den som inte vill ha en elbil som drivs med batterier. Stationerna ska även betjäna tung trafik som lastbilar och bussar där vätgas tros spela en stor roll i framtiden. Medlemsstaterna måste nu utarbeta en plan för utbyggnad av vätgastankstationer senast 2027.
EU:s överenskommelse innebär också att det ska finnas supersnabbladdare som kan betjäna både lastbilar och bilar med en minsta effekt på 350 kW var sjätte mil på alla större vägar.
– Avtalet kommer att sända en tydlig signal till medborgare och andra intressenter om att användarvänlig laddinfrastruktur och tankstationer för alternativa bränslen, som vätgas, kommer att installeras i hela EU, säger Andreas Carlson, Sveriges infrastrukturminister i ett uttalande på Consilium Europa.
Enligt Andreas Carlson behöver varken den som ska köra elbil eller bränslecellbil som drivs av vätgas oroa sig över laddning eller bränsle.
– Det innebär att mer offentlig laddningskapacitet kommer att finnas tillgänglig på gatorna i tätorter samt längs motorvägarna. Medborgare kommer inte längre att ha en anledning att känna oro över att hitta laddnings- och tankstationer till sin el- eller bränslecellsbil, säger infrastrukturministern.
Idag är utbudet av vätgasstationer försvinnande litet. Och utbudet av bilar är om möjligt ännu mindre. Toyota har sin Mirai, men den erbjuds enbart genom uthyrning. BMW visade nyligen upp en vätgasversion på X5, kallad iX5 Hydrogen. Många biltillverkare har lagt ner utvecklingen av bränslecellsbilar, men Toyota, BMW och Hyundai satsar vidare.
En bränslecellbil är också en elbil, men elektriciteten behöver inte lagras i ett stort batteri, utan alstras i bränslestacken medan bilen körs, och mellanlagras i ett litet batteri. Tekniken har kritiserats av bland annat Elon Musk för att vara mindre effektiv än batteribilar. Det finns dock andra som hävdar att det åtgår mindre resurser för bland annat tillverkning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter