Nu avslöjar Volvo mer om sin nya laddhybrid. Nya Volvo XC70 får en total räckvidd på över 120 mil.
Med bara några dagar kvar till försäljningsstarten i Kina avslöjar Volvo nya bilder och detaljer om nya laddhybriden. Volvo XC70 får en elektrisk räckvidd på över 20 mil och en total räckvidd på bensin och el som överstiger 120 mil. Det är den första modellen som Volvo bygger på en plattform som kallas SMA. Om den ska komma till Sverige är ännu en öppen fråga.
Nya XC70 får lite rundare former än Volvos äldre bilar som XC60. Den får också integrerade Tors Hammar-lampor i fronten på samma sätt som på EX30 och EX90. Volvo visar nu upp den i en speciallack som kallas Desert Sand och som innehåller små mikroskopiska keramiska partiklar. För den som inte redan sett det så föreställer baklamporna en vikingayxa för att matcha Tors Hammare i fronten.






Bilen går att få med två olika batterier, ett med järnfosfat och ett med traditionell NMC-kemi. Med det senare batteriet nås räckvidden på över 20 mil en CLTC-normen. Bensinmotorn är bekant från Lynk & Co 08 och är på 1,5 liter med turbo och lämnar 120 kW.
Nya XC70 är större än XC60 som säljs i Europa och mäter 4815 mm i längd, 1890 mm i bredd respektive 1650 mm i höjd, med en hjulbas på 2895 mm. Interiören ska följa Volvos vanliga skandinaviska stil. Skärmen på 12,3-tum körs med Googles Android Automotive OS. En nyhet är att laddningsplattan är fläktkyld för att garantera att telefonen inte överhettas.
Enligt Volvo bygger nya XC70 på en plattform som heter SMA. Den är en nära släkting till nya laddhybrid-SUV:en Lynk&Co 08 som redan säljs i Sverige. Den bilen har en fyrcylindrig motor på 1,5 liter och 161 hästkrafter och tillsammans med elmotorer är effekten hela 593 hästkrafter.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter