Klart idag: Fritt fram för vinterdäck på sommaren

Fritt fram för dubbfria vinterdäck på sommaren. Riksdagen röstade nej till motionen som däckbranschen hoppats på.
– Det skulle vara bra för säkerheten om man förbjöd friktionsdäck på sommaren, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Sverigedemokraterna Roger Fredlund och Mattias Eriksson Falk motionerade i riksdagen om ett förbud mot att använda friktionsdäck på sommaren. Först avslog riksdagens trafikutskott motionen. Under tisdagen röstade dessutom riksdagen nej till motionen. Trots att den samlade expertisen hyllat förslaget.
–  Det här förslaget kommer från att många fortsätter att köra under sommarhalvåret. Just de här däcken får sämre förutsättningar på sommaren och det försämrar trafiksäkerheten, säger riksdagsmannen Mattias Eriksson Falk (SD).

Bakgrunden är trafiksäkerhetsmässiga skäl. Samtidigt kom det en rapport som Transportstyrelsen och Däckbranschen gjort. Den visar att allt fler svenskar struntar i att byta däck. Istället åker man runt på dubbfria vinterdäck under årets alla månader. Trots att forskning visar att däcken är betydligt mer osäkra när det är varmt. Bromssträckan ökar radikalt.
– Vi har märkt av en trend i framförallt södra Sverige att köra med vinterdäck året runt. Jag tror att det har med kostnader att göra. Men man får en betydligt längre bromssträcka och jag avråder från detta, säger experten Lasse Dahlquist.

Allt fler svenskar kör på dubbfria vinterdäck året runt. Idag fattade riksdagen beslut om att avvisa förslaget att förbjuda friktionsdäcken på sommaren.

De båda Sverigedemokraterna argumenterar väl för sin motion.
– Att både få positiva effekter på vägarnas slitage och trafiksäkerheten leder sammantaget till slutsatsen att ett förbud på friktionsdäck under sommaren bör utredas. En utredning ska innehålla dialog med alla relevanta aktörer. Även allmänheten behöver, vid ett eventuellt förbud, upplysas på ett tillfredsställande sätt inför en övergång, säger de.

Ändå rekommenderar trafikutskottet att motionen ska avslås. Det är många som blandar samman vad som är vinterdäck och friktionsdäck. 
– Det är många som blandar samman året runt-däck med friktionsdäck som är odubbade vinterdäck, men det är två olika saker Gummit i vinterdäcken är mjukare. När det blir varmt kommer gummit att bli ännu mjukare och det sliter mer, säger Oskar Bech, på Däckpartner i Kristianstad.

Trafikutskottet säger nej till de båda Sverigedemokraternas motion med hänvisning till att det redan pågår ett arbete inom området och att man vidtagit åtgärder. Trafikutskottet motiverar sitt beslut att det redan pågår ett arbete inom området. Regeringen lade tidigare fram två förslag om ny lagstiftning kring vinterdäck. Det ena förslaget gick ut på att slopa datumgränserna helt. Istället skulle man överlåta ansvaret på bilägarna att efter väder och vind skifta däck.

Det förslaget har sågats av bland annat polisen. I det andra förslaget har regeringen en idé om att förlänga perioden man får ha dubbdäck. Det har tidigare gjorts försök från politiskt håll att förbjuda friktionsdäck sommartid. Den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman motionerade 2017 om samma sak.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt