Kinesiska biltillverkaren Great Wall Motor uppges nu lägger ner sitt Europa-kontor. Företaget säger nu upp alla anställda på kontinenten. Orsaken är den tröga försäljningen för elbilen ORA i Europa.
Biltillverkare från Kina har varit tydliga med att de vill ta sig in på den europeiska marknaden. Men det finns de som backar. Great Wall grundades år 1984 i Kina och har kontor runt om i världen, men nu lägger man ner sitt Europa-kontor. Anledningen är de låga försäljningssiffrorna, främst för elbilen ORA. I Sverige har 69 bilar registrerats hittills i år.
Det europeiska huvudkontoret i München kommer att stängas ner i slutet av augusti och verksamheten kommer att skötas direkt från Kina istället, uppger Frankfurter Allgemeine Zeitung. De cirka hundra anställda i München sades upp redan i tisdags. Eftersom anläggningen stängs ner, blir det förmodligen inga avgångsvederlag.
Förlusterna som företagit lider av, är främst på grund av den svaga efterfrågan på elbilar den senaste tiden. GWM motiverar också massuppsägningarna med att importtullarna på elbilar som planeras av EU gör det ännu svårare för företaget att komma till rätta med förlusterna.
Enligt GWM finns det trots uppsägningsvågen inga planer på att dra sig ur Europa. Även om ytterligare expansion har stoppats, sa företaget att det skulle fortsätta att sälja bilar i Tyskland och flera andra europeiska länder.
Enligt en undersökning av Schmidt Automotive sålde GWM färre än 900 helt eldrivna bilar i Europa under det första kvartalet, vilket är långt ifrån företagets mål. I Sverige har försäljningen gått väldigt trögt. Deras lågprismärke Ora har haft svårt att etablera sig och i år har det endast nyregistrerats 61 bilar.
Branschexperter pekar på för höga priser och en felaktig försäljningsstrategi samt försenade produktlanseringar. Men även andra kinesiska elbilstillverkare har haft svårt i Europa den senaste tiden, som BYD, Nio och Xpeng.
Företaget har också mötts av kritik gällande arbetsmiljö. GWM:s företagskultur har beskrivits som kontroversiell. I början av året rapporterade anställda i München om en “giftig arbetsatmosfär”, oförskämt uppförande och en överdriven kontroll av ledningen. I slutet av 2023 hade GWM redan sagt upp ett antal anställda, något som tyska fackförbundet IG Metall ställt sig mot eftersom de menade att det saknades motiveringar, rapporterar tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.