Kina har gått förbi Japan som största exportör av bilar. Nu uppmanar kinesiska BYD till enad kamp mot de gamla bilmärkena.
– Förstör de gamla legenderna och skapa nya varumärken i världsklass, manar BYD i en film som möttes av jubel från andra kinesiska biltillverkare.
Kina flyttar fram sina positioner inom bilindustrin med stormsteg. Redan under första kvartalet gick Kina om Japan som världens största exportör av bilar. Över en miljon bilar exporterades från Kina, en ökning med 58 procent. Ryssland är det största mottagarlandet av kinesiska bilar. Inom kort väntas Kina också gå om Japan som världens största tillverkningsland.
Men de kinesiska biltillverkarna nöjer sig inte här. En ny film från Kinas största biltillverkare BYD uppmanar de andra kinesiska biltillverkare till gemensam kamp mot gamla bilmärken. Filmen avslutas med en speakerröst som säger ”Förstör de gamla legenderna och skapa nya varumärken i världsklass”. Filmen togs för att fira att BYD byggt fem miljoner elektrifierade bilar. BYD vill nu ha samarbete mot gamla märken istället för konkurrens mellan Kinas biltillverkare.
– Låt oss, i China Automobiles namn, arbeta tillsammans för att gå till en bredare värld och uppnå ett varumärke i världsklass. Tillsammans är vi China Automobile!, skriver BYD på Weibo.
Videon har fått stor uppmärksamhet i sociala medier i Kina, och har nu 22,6 miljoner visningar på Weibo. Den hyllas nu av flera andra chefer inom Kinas bilindustri.”Jag känner mig stolt över Kinas bilindustri! Vi borde lära oss av BYD:s framgångar.” skriver William Li, VD för Nio på Weibo. “Hälsning till BYD!” skrev Li Xiang, VD för Li Auto, om BYD-videon. “Låt oss ge en tumme upp till varje deltagare i den nya energieran!”
BYD:s grundare och ordförande Wang Chuanfu kommenterade filmen så här när den premiärvisades, stående framför en bild av logotyperna för 12 stora kinesiska biltillverkare:
– Jag tror att tiden är inne för kinesiska märken. Det är ett känslomässigt behov för de 1,4 miljarder kineser att se ett kinesiskt varumärke bli globalt.
I juli tvingades kinesiska biltillverkare backa från en gemensam priskartell där de skulle undvika att priskrig. Det visades sig att avtalet bröt mot Kinas konkurrenslagar. Biltillverkaren Great Wall valde att ta avstånd från den nya filmen och vill istället ha konkurrens.
– I ett sådant kritiskt ögonblick, hur kan kinesiska biltillverkare vara tillsammans? Om vi bara pratar om att vara tillsammans men behåller vår bitterhet i våra hjärtan, vore det bättre att slåss först, skriver Wang Yuanli, CTO för Great Wall Motors på Weibo.
I juli månad blev BYD Atto 3 den mest registrerade elbilen i Sverige, och den näst mest registrerade nybilen totalt sett på den svenska marknaden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter