Experternas varningar är på väg att besannas.Kinesiska bilföretag sägs vara intresserade av att köpa Volksvagens hotade fabriker i Tyskland.
– VW skulle vara öppen för att sälja fabriken i Osnabrück till en kinesisk köpare, säger en person som är bekant med företagets tankesätt till Reuters.
Volkswagen aviserade förra året att man ska säga upp personal, sänka lönerna och stänga fabrikerna i Dresden och Osnabruck. Volkswagen är i djup kris. Nu kommer uppgifterna från nyhetsbyrån Reuters att kinesiska biltillverkare önskar köpa upp Volkswagens oönskade bilfabriker.
För de kinesiska bilföretagen skulle det vara ett snabbspår rakt in i Bileuropas hjärta, hem för några av de äldsta och mest prestigefyllda bilmärkena. En källa till Reuters uppger att Volkswagen skulle kunna tänka sig att sälja fabrikerna. Men frågan är politiskt känslig.
– Vi är fast beslutna att hitta en fortsatt användning av fabriken. Målet måste vara en hållbar lösning som tar hänsyn till företagets och de anställdas intressen, säger en talesperson hos VW till Reuters.
Tidigare har den förre tyske kanslern Angela Merkel haft en nära relation till Kina. Genom hennes finansiella diplomati kunde tyska bilmärken sälja massor med bilar till den nya kinesiska medelklassen. Men tiden har kommit förbi de europeiska bilmärkena. Numera köper kineserna inhemska elbilar. Därför har också tyska biltillverkare som Audi, Volkswagen och Mercedes försäljning rasat i Kina.
Det har blivit ett nytt tonläge mellan Berlin och Peking. Den tyska utrikesministern Annalena Baerbock har beskrivit den kinesiske presidenten Xi Jinping som en diktator och Kina som en rival. Men hos de tyska bilarbetarna vaknar en strimma hopp.
Sedan nedläggningsbesluten kom har många oroat sig för framtiden.
– Jag skulle kunna tänka mig att vi skulle producera något för ett kinesiskt kinesiskt företag, men under VW-logotypen och under VW-standarder. Det är nyckelvillkoren, säger IG Metalls talesperson i Osnabrück Stephan Soldanski.
Men bedömare tror inte att facket ska ha för mycket hopp. Den tyska regeringen kommer att få svårt att ställa krav på nya kinesiska ägare. Samtidigt är de kinesiska bilfabrikerna betydligt mer automatiserade än de traditionella tyska. Därför behöver det inte betyda att man ger massorna fortsatt mat på bordet. Bara att man bjuder in sin värsta konkurrent under strafftullarna för att fritt få kalas på det europeiska smörgåsbordet.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.