Kinesisk elbil tappade 9 av 10 bilar i Sverige

Här är bilarna som ökar mest och minskar mest i Sverige. Årets stora vinnare är Volvos elbil EX30. VW ID.4 har tappat mer än halva sin nyregistrering. En kinesisk elbil tappade nio av tio bilar.

Volvo Cars blev en stor vinnare på den svenska bilmarknaden under 2024. Trots att totalmarknaden föll med sju procent lyckades Volvo öka med 14 procent och flyttade fram sina marknadsandelar rejält. Bland privata köpare fortsätter Volvo att tappa, men på företagsmarknaden har det gått desto bättre. 

En stor del av framgången beror på den nya elbilen Volvo EX30 som tillverkas i Kina. Den är årets stora vinnare på bilmarknaden i Sverige har gått från nästan noll till 7100 bilar under 2024. Men även gamla Volvo XC60 har gått starkt. Den sju år gamla bilmodellen ökade med över 3000 bilar och är en folklig favorit. Men alla Volvomodeller går inte framåt. XC40/EX40 backade med drygt 5500 bilar och blev årets näst största förlorare bland bilmodellerna. Troligen handlar det om viss kannibalisering från nya EX30. Dessutom har Volvo lagt ner laddhybrid-modellen av EX40. 

Elbilen Volkswagen ID.4 blev den största förloraren på marknaden i Sverige 2024. 6000 bilar gick upp i rök.
För elbilen BYD Atto 3 har nio av tio registreringar försvunnit.
Volvo EX30 är stor vinnare och gick från nästan noll till 7700 bilar under 2024.

Förlorarlistan domineras av elbilar. 2024 blev ett år då elbilar backade med 16 procent i Sverige. Mest stryk av alla under året har Volkswagens storsäljare ID.4 tagit. Mer än hälften av försäljningen försvann under 2024, minskningen blev drygt 6000 bilar. Till viss del kompenseras det av nya ID.7 som blev en av årets stora vinnare med en ökning på 3260 bilar. 

Under 2023 var kinesiska elbilen BYD Atto 3 en av Sveriges mest sålda elbilar. Men under 2024 skedde ett spektakulärt ras. Nio av tio köpare har försvunnit och nyregistreringen gick ner från 3213 till endast 306 bilar. Även MG hade tre modeller som blev stora förlorare under 2024. 

Flera klassiska bilmodeller gjorde stark comeback i Sverige under 2024. Volkswagen Tiguan kom i en ny modell och ökade med 43 procent. Nya Mercedes E-klass blev en stor vinnare med en ökning på 71 procent. 

Bilarna som ökade mest i Sverige under 2024

Modell20242023Ändring,%Ändring, antal bilar
VOLVO EX307 100818665,4%7 019
VOLVO XC6014 99211 63228,9%3 360
VW ID.73 3761162810,3%3 260
PEUGEOT 50083 1441 233155,0%1 911
TESLA MODEL Y18 29316 46111,1%1 832
VOLVO S/V607 0545 46329,1%1 591
SKODA KODIAQ2 8511 43498,8%1 417
KIA EV91 975651203,4%1 324
VW TIGUAN3 8272 65943,9%1 168
MERCEDES E-KLASS2 6411 54271,3%1 099
POLESTAR 41 0751 075
SUBARU OUTBACK3 1602 13248,2%1 028
DACIA SANDERO2 1681 24674,0%922
PEUGEOT 20082 2881 42760,3%861
VW PASSAT3 3922 58531,2%807
AUDI Q6 E-TRON797797
TOYOTA COROLLA CROSS3 0642 27434,7%790
CUPRA BORN2 0581 41545,4%643
BMW I5820191329,3%629
ZEEKR X625625

Bilarna som minskade mest i Sverige under 2024

Modell20242023Ändring,%Ändring, antal bilar
VW ID.44 98911 012−54,7%− 6 023
VOLVO EX/XC408 06013 606−40,8%− 5 546
KIA NIRO3 0566 092−49,8%− 3 036
BYD ATTO 33063 213−90,5%− 2 907
BMW I41 3513 920−65,5%− 2 569
SKODA ENYAQ3 8416 329−39,3%− 2 488
KIA EV62 4524 346−43,6%− 1 894
AUDI Q4 E-TRON2 5694 412−41,8%− 1 843
NISSAN LEAF4432 269−80,5%− 1 826
MG MG5 ELECTRIC2471 783−86,1%− 1 536
MG MG4 ELECTRIC1 1702 536−53,9%− 1 366
VW ID.53771 733−78,2%− 1 356
AUDI Q8 E-TRON7232 047−64,7%− 1 324
VOLVO S/V90N2 9154 135−29,5%− 1 220
MG MARVEL R111 206−99,1%− 1 195
RENAULT MEGANE2231 406−84,1%− 1 183
FORD KUGA1 2582 354−46,6%− 1 096
MINI HATCH5671 646−65,6%− 1 079
HYUNDAI TUCSON5861 605−63,5%− 1 019
KIA SPORTAGE3 9564 921−19,6%− 965

Källa: Mobility Sweden
LÄS MER: