Julias nya bil var körd 20 mil – trasig 5 gånger

Att beställa en fabriksny bil från en seriös bilhandlare borde garantera felfrihet. Men Julias och Robins nya Audi från 2025 för 729 300 kronor har varit på verkstad fem gånger på sex månader. Dessutom hade den splitternya bilen körts 20 mil när de fick den.
– I mars fick jag ett sms att bilen hade kommit. När jag ringer är bilen helt plötsligt borta, säger Julia Riswall till Arbetarbladet

Redan när den nya Audin skulle hämtas i mars 2025 från auktoriserade Audi-handlaren Din Bil i Gävle började konstigheterna. De hade själva specificerat Audin som de ville ha den och den kostade 729 300 kronor. Men den helt nya Audin som familjen från Gävle beställt var försvunnen när den skulle leveras, uppger Arbetarbladet. När bilhandlaren hittade den och de väl fick den levererad 29 mars hade den gått 20 mil.

Efter bara två månader med Audin dök det första problemet upp och bilen måste köras till verkstad.
– Det kom ett varningsmeddelande på bilens display. ”Motorljud, systemfel bilen hörs inte för fotgängare, kontakta verkstad”, säger Julia till Arbetarbladet.

Dröm-Audin för 729 300 kronor blev inte vad det svenska paret tänkt sig. När den skulle levereras försvann bilen och hade gått 20 mil när de fick den. Nu har den varit på verkstad 5 gånger på 6 månader. Nu vill de häva köpet, men Din Bil i Gävle säger nej. Foto: Audi

Men det skulle bli värre. När de fick tillbaka den upptäckte de en stor reva i ett bakdäck. Och strax senare började döda-vinkel-varnaren att leva sitt eget liv och blinka vilt. Bilen togs till verkstad igen. När de fick tillbaka den upptäckte de en reva rådet andra bakdäcket. Enligt Din Bil kan det ha uppstått i biltransporten från Tyskland. Båda däcken fick bytas.

Sedan tog bilen till verkstad igen, den här gången för instrumentpanelen skramlade. När de fick tillbaka den fick det inte ens en månad innan den gick sönder igen. Denna gången kunde bromsarna plötsligt hugga under körning. Bilen fick bärgas till verkstaden för en femte reparation på några månader. Där blev den kvar över en månad. Häromdagen fick de tillbaka den. 

– Vi har haft vår bästa mekaniker som arbetat med bilen, det har varit ett högt engagemang i vår verkstad och vi har lagt ner otroligt många timmar på den. Vår förhoppning är att alla fel nu är åtgärdade och att bilen ska gå ut till kunden, säger Anna Hammarsten, säger Anna Hammarsten, platschef på Din Bil Audi Gävle till Arbetarbladet.

Nu vill de ändå häva köpet av sin dyra Audi. De känner sig inte trygga med att åka med sin lilla bebis i en bil som går sönder hela tiden. Men den auktoriserade Audi-handlaren Din Bil i Gävle vill inte gå med på det. 
– Vi förstår att de inte är nöjda med produktkvaliteten i det här fallet. Men för att häva köpet krävs att den är obrukbar och så är det inte här, säger Anna Hammarsten.

De känner sig inte längre trygga med bilen och har nu dragit bilhandlaren till ARN. Foto: Audi

Nu har paret hört av sig till Konsument Gästrikland och anmält Din Bil till Allmänna Reklamationsnämnden. Men om Audi lyckats laga bilen kan det bli svårt. Möjligen kan ARN anse att då många felen sammantaget utgör grund för hävning. Varje fall är unikt och bedöms av experter i deras nämnd.
– Det här är ingen bil vi kan lita på och känna oss trygga med. När kommer nästa fel? Kommer det bli att det är något fel när vi är ute och åker med en liten bebis och fler barn i den,säger Julia till Arbetarbladet.

Då kan du ha rätt att häva ett bilköp

För att du som konsument ska få häva ett bilköp enligt Konsumentköplagen (2022:260) krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Konsumentköplagen gäller tre år efter bilköpet. Bilhandlaren är skyldig att hjälpa dig om det kan anses vara ett ursprungligt fel. Alltså ett fel som fanns redan när du köpte bilen, även om det visar sig först senare. De två första åren har bilhandlaren bevisbördan. Under denna tid ska företaget laga fel du klagat på så länge de inte kan visa att det rör sig om ett fel de inte behöver ta ansvar för. Du ska laga inom två månader efter att du upptäckt felet. Felen ska inte bero på normalt slitage eller på att du hanterat bilen på fel sätt.

Det måste finnas ett fel på bilen

Först och främst måste bilen vara felaktig enligt lagen. Det kan vara:
• Utlovade egenskaper saknas, t.ex. bränsleförbrukning, utrustning eller prestanda.
• Skador eller brister som anses ha funnits vid köpet men inte informerades om.
• Dold defekt, som inte borde finnas med hänsyn till bilens ålder, pris eller körsträcka.
• Felaktig information från säljaren, t.ex. om servicehistorik eller tidigare ägare.
• Bilen stämmer inte med avtalet, t.ex. fel färg, modell, årsmodell eller miltal.
• Bilen levereras för sent (dröjsmål) — du kan då häva om förseningen är väsentlig.

Felet måste vara av väsentlig betydelse

Du får bara häva köpet om felet är väsentligt. Det betyder att felet/felen ska vara så allvarligt att du inte rimligen skulle ha köpt bilen om du vetat om det.

Exempel på väsentliga fel:
Allvarliga motor- eller växellådsproblem efter köpet.
Bilen är krockskadad trots att den sålts som “oskadad”.
Mätarställningen har manipulerats.
Säljaren ska dessutom vägra avhjälpa felet inom rimlig tid.
Mindre fel ger normalt inte rätt att häva — bara prisavdrag eller reparation.

Säljaren måste få chans att rätta till felet

Innan du kan häva köpet måste du:
Reklamera felet (meddela säljaren) så snart som möjligt efter att du upptäckt det. Du ska göra det inom två månader, enligt Konsumentverket.
Ge säljaren möjlighet att reparera eller leverera en felfri bil inom rimlig tid.
Om säljaren inte lyckas åtgärda felet, eller vägrar, kan du kräva hävning.
Hävning innebär att båda parter återgår till utgångsläget

Om hävningen godkänns:

Du lämnar tillbaka bilen till säljaren.
Säljaren betalar tillbaka hela köpesumman (ev. med avdrag för nyttjande om du kört bilen mycket).
Källa: Konsumentverket

LÄS MER:

 

Dela med dig av Carup

Senaste nytt