Jätteprotest mot bildelsjättens jobbslakt

Efter ZF beslut om att varsla 14000 arbetare om uppsägning tar facket strid. Facket planerar en massiv protest.
– De kan förvänta sig ett bittert motstånd, säger fackföreningsrepresentanten Achim Dietrich till Automobilwoche.

Man tänker inte lugnt sitta kvar i båten och segla mot undergången. Nu planerar man en stor protestmarsch den 10 september genom ZF:s hemstad Friedrichshafen, vid Bodensjöns pittoreska strand.

Marschen ska gå genom hela Friedrichafenhen till ZF:s huvudkontor vid Löwentaler strasse, med hänförande utsikt över sjön och mot de schweiziska alperna. Där kommer det att hållas tal och skanderas otidigheter mot de höga herrar som planerar nedskärningarna.
Det var i slutet av juli som ZF meddelade att man skulle behöva skära ner med 11 000-14000 arbetstillfällen i Tyskland fram till 2030.

Anledningen är den allt djupare krisen inom bilindustrin och ZF:s ledning talar om effekterna av pandemin som en av de stora orsakerna. Men också den allmänt oroliga situationen på världsmarknaden.
Protestmarschen väntas samla stora mängder människor och få sympatiåtgärder från flera platser på världen.
– De kan förvänta sig ett massivt motstånd, sa Achim Dietrich, till Automobilwoche.

För den välmående lilla staden Friedrichshafen i Baden Würtemberg är ZF livsnavet. Företaget grundades här redan 1915 och har tillverkat delar till allt från personbilar till stora fartyg.
ZF ägs till 93 procent av Zeppelinstiftelsen, som har sitt ursprung i den tyske uppfinnaren Ferdinand von Zeppelin.

Han började sina provflygningar från stadens stränder och är lika starkt förknippad med Friedrichshafen som ZF. IG Metall har krävt att borgmästare Andreas Brand ska komma till protestmarschen. Men han sitter illa till. Brand är också styrelseordförande för Zeppelinstiftelsen som äger 93 procent av aktierna i ZF.

Andreas Brand har suttit på sin post sedan 2009 och har inte helt sällan nått absolut majoritet på 70 procent i valen. Han har också kämpat med näbbar och klor för att ZF inte ska bli ett traditionellt börsbolag, utan fortsätta vara ägt av en stiftelse.

Men Andreas Brand har försökt hålla sig utanför den här striden. Hårt klämd mellan sitt politiska ansvar och sin position som styrelseordförande sitter han i en rävsax.
ZF ser inte bara till att sätta stadens befolkning i arbete, de betalar också skatter och donerar miljardsummor till Friedrichafens utveckling. Men det stödet har urholkats medan företaget gått sämre, förra året fick staden bara en halv miljard i årligt stöd.
LÄS MER: