Flera nyheter i veckan visar vilka enorma problem bilmärkena har med mjukvaran i nya elbilar. Jag kör två olika elbilar till vardags – en Volvo och en Volkswagen. Buggarna i mjukvaran är så pinsamma att jag skäms när det sitter passagerare i bilen. Hur sjutton ska Volvo och Volkswagen få ordning på ännu mer avancerade bilar som är på väg?
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Trots att jag inte rört någon knapp och inte sagt ett pip dånar plötsligt en hög dataröst i högtalaren: ”Vad vill du göra?” och en ljusremsa blinkar till på instrumentpanelen. Datasystemet i min Volkswagen ID.4 verkar leva sitt eget liv. Lite som Herbie eller Kitt i ”Knight Rider”, men tyvärr inte på samma positiva sätt.
När jag ska sätta på parkeringsvärmaren på morgonen får jag oftast ett felmeddelande från Volkswagens app att det uppstått ett tekniskt problem och att jag ska försöka senare. Ändå brukar värmaren gå igång. När jag sätter mig i bilen slår jag på sätesvärmen och rattvärmen, men systemet är så segt att det tar flera sekunder innan pekskärmen reagerar.
När jag aktiverar röststyrningen för att prata in en adress i navigatorn vill den skicka mig någon helt annanstans ungefär fyra gånger av fem. Även när det gäller enkla adress i Stockholm som jag säger med tydlig röst. Jag får knappa in adressen bokstav för bokstav med pekfingervalsen på skärmen istället.
När jag börjat köra läser bilen av hastighetsskyltar och visar vilken hastighet jag bör hålla, men tyvärr anger den för hög hastighetsgräns hela tiden, med risk för att jag ska bli tagen för fortkörning. Det har gått så långt att jag drar mig för att ha passagerare utanför familjen i bilen, jag skäms för att ha köpt en så dyr bil med så pinsamma fel.
Vi har just nu två elbilar i hushållet, så om jag får nog av felen kan jag köra en Volvo C40 Recharge istället. Den fungerar lite bättre, men även den har pinsamma fel som får mig att rodna inför andra. När jag köpte bilen tog det fyra dagar att aktivera mitt användarkonto och för appen att få kontakt med bilen. När den väl hittat bilen var Volvos app lite bättre, men även här får jag oftast ett felmeddelande om att det inte går att starta värmen, fast den är igång.
Jag älskar att lyssna på musik och vill få trafikinformation från radion när jag sätter mig i bilen, men oftast är det knäpptyst i Volvon fast radion är igång. Att vrida på volymratten hjälper föga. Lika knäpptyst är det i mobilens handsfree om jag försöker ringa någon direkt när jag satt mig i bilen. Allt är igång, men ljudet kommer inte. En väldigt mystisk bugg, fast jag har installerat Volvos senaste Google-system. Men som tur var fick jag ett tips av en annan Volvo-ägare hur jag kan lösa buggen. Om jag sätter på blinkersen går både radion och handsfreen igång, och faktiskt då börjar ljudet att fungera. En helt löjlig bugg på en bil som kostar 600 000 kronor.
Biltillverkarna har inte ens löst de värsta och mest pinsamma buggarna på sina första relativt enkla elbilar, och nu är ännu mer avancerade bilar på väg ut, jag är rädd att det kommer att sluta i mjukvarukatastrof. I veckan har det kommit flera nyheter som vittnar om hur oerhört allvarliga problemen är hos både Volvo och Volkswagen.
Volkswagen har gjort femtioelva omorganisationer och omtag, men inte fått ordning på sitt mjukvarubolag Cariad som utvecklar mjukvara åt Volkswagen, Porsche, Audi och koncernens andra bilmärken. Nu sparkar högsta chefen Oliver Blume hela ledningen efter att Porsches nya elbil blivit försenad, och sätter till en ny chef från Bentley. Utan att ha kunnat lösa buggarna i de gamla bilarna ska nu nya superavancerade bilar med fler funktioner ut. Är verkligen nya chefer lösningen?
Volvo Cars och Polestar tvingades komma med den pinsamma nyheten att deras nya lyxiga elbilar Volvo EX90 och Polestar 3 blir rejält försenade, de kan inte säga ett exakt leveransdatum längre, men någon gång andra halvåret ska nya Volvo komma. Orsaken är trassel med mjukvaran i de avancerade bilarna. Polestar skyller allt på Volvo i sitt pressmeddelande, vilket visar att de inte har någon egen mjukvaruutveckling. När de inte ens får ordning på stereon i dagens elbilar undrar jag hur Volvo ska få de nya superavancerade systemet att lira.
Ytterligare nyheter kom om Fisker som påstås ha enorma mjukvaruprolem med nya elbilen Fisker Ocean, även om de själva dementerar det bestämt. Enligt de obekräftade ryktena ska det vara så illa att de först levererade bilarna är okörbara. De har i alla fall skrivit ner leveransmålet kraftigt för året, fram till midsommar ska bara 1700 bilar byggas.
Jag tror att grundproblemet är att alla försöker kopiera och hinna ikapp Tesla för sina nya modeller. Men Tesla är åratal före de andra bilmärkena när det kommer till mjukvara. Jag körde två olika Tesla i nästan i två år utan att uppleva en enda bugg, det är uppenbart att de andra tillverkares system fungerar betydligt sämre, oavsett om de kommer från Google eller utvecklade av tillverkarna själva.
Mjukvaran kommer att bli en extremt viktig konkurrensfaktor framöver, för jag tror inte vi bilköpare kommer att finna oss i buggar och fel vi aldrig skulle acceptera i en mobiltelefon finns i bilar som kostar 100 gånger mer, eller som en äldre begagnad bil klarar av. Buggig mjukvara kan sänka hela bilmodeller, det var vad som hände med Volkswagen ID.3. Den som trodde att tiden var förbi när du inte behövde provköra en ny bil hade fel, men nu är det mjukvaran du behöver felsöka, på detaljnivå. Vi motorjournalister behöver tänka om och testa IT-systemet mer än väghållningen – se detta som en liten början från Carups sida.
Har du upplevt buggar och IT-problem i din elbil? Mejla mig på [email protected] och berätta.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter