Många elbilar är inte helt gjorda för svensk vinter. Idag tvingades jag rädda min Audi med en hink hett vatten. Men när jag hade Tesla var det ännu värre. Men på flera sätt är elbilar överlägsna vinterbilar.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Idag slog det första snöovädret till mot Stockholmsområdet. Norrlänningarna skrattar åt oss, för det blir kaos varje år. Inställda tåg och bilköer med bilister som inte tar sig fram i någon decimeter snö. Garvade bilister i norr skrattar ännu mer åt oss sörlänningar som har både elbil och är handfallna i snön. För oss som har elbil kan snöovädret vara extra utmanande. Det märkte jag när jag skulle försöka köra iväg med min Audi e-tron elbil i morse.
Den elektriska laddluckan på tysken är väldigt cool så länge det är fint väder. Men lite is och snö slår ut den direkt. När jag drog ur laddkabeln vägrade laddluckan att stänga sig, den hade helt enkelt frusit fast när snön yrt in i de elstyrda gångjärnen. Och med öppen laddlucka vill inte bilen köra iväg.
Med en enkel hink hett vatten räddade den strandsatta elbilen och efter någon minut stängdes luckan. Audi är trots allt lite bättre anpassad för svenskt klimat än Tesla. Tesla har också en elektrisk laddlucka som ständigt fryser fast. Dessutom har bilen karmlösa rutor och infällda dörrhandtag som tenderar att frysa fast och göra det svårt att öppna och stänga bilen. Hett vatten är elbilistens bästa vän på vintern, så enkla hjälpmedel räddar frusen hightech.
Men allt är verkligen inte sämre med elbil på vintern. Värmen är fantastisk i de flesta bilar och tinar bort is på rutorna snabbare än hos en bil med förbränningsmotor. Dessutom har de oftast en fyrhjulsdrift som är överlägsen den i bilar med bensin- och dieselmotor. Det gjorde att Audin idag plöjde sig fram på vår lilla grusväg som snöovädret drivit igen på nolltid.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter