De enorma mjukvaruproblemen med Volvos nya elbil EX90 fortsätter. Trots förseningar på över ett år går nu Volvo Cars ut med beskedet att nya lyxiga elbilen Volvo EX90 ska levereras utan 10 viktiga funktioner till köparna av miljonbilen.
– Vi behöver lite extra tid på oss för att utveckla och implementera funktioner som saknas eller är försenade, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars Sverige, till Allt om Elbil.
EX90 har försenats i över ett år på grund av flertalet mjukvaruproblem. I början av juni påbörjades dock tillverkningen av de första kundbilarna i South Carolina i USA och nu är de redo att levereras till kunder. Men när de första ägarna får sina bilar kommer EX90 fortfarande vara ofärdig och sakna 10 olika funktioner, avslöjar Allt om Elbil. Det handlar om en elbil som är Volvos nya flaggskepp kostar från 997 000 kronor.
Bilens alla mjukvaruproblem tycks ej vara lösta, trots att Volvo ska börja leverera elbilen. Nu har Volvo Cars Sverige mejlat de första svenska kunderna att deras EX90 kommer sakna 10 viktiga funktioner de har blivit lovade. En kund som Allt om Elbil varit i kontakt med uttrycker en stor ilska och känner sig lurad av Volvo, medan en annan verkar vara glad att bilen äntligen kan levereras och hoppas att felen ska lösa sig.
LÄS MER: Volvo ville slå Tesla – därför strular utvecklingen av EX90
Bland annat kommer bilen att sakna funktioner från Lidar-sensorn i taket, som i reklamen sägs vara ett av huvudnumren hos EX90. Flera viktiga säkerhetsfunktioner är inaktiverade. Den kommer heller inte ha Apple Car Play, autobroms från cross traffic alert, eller säkerhetsfunktionen Straight crossing path. Även V2G, som innebär att bilen ska kunna ladda ström till elnätet är försenad. Att funktionerna inte finns på plats trots förseningarna måste betraktas som ett haveri för mjukvaruutvecklingen hos Volvo Cars, som redan är över ett år försenad.
– Det har varit enorma förseningar i utvecklingsprojektet och detta har redan kostat Volvo Cars miljardbelopp. Förseningarna har att göra med att bilen har en så kallad Core Computer, en teknik som inte har använts av Volvo tidigare och som inneburit enorma problem. Bland annat har det varit en fördröjning i bilen på åtta sekunder när datorn startats upp, uppger en källa med inblick i projektet.
LÄS MER: Volvo ville slå Tesla – därför strular utvecklingen av EX90
Volvo Cars själva hävdar att det alltid kommer finnas utmaningar när det kommer till ny teknik.
– Lanseringen av ny teknik är givetvis förknippad med vissa utmaningar, och vi behöver lite extra tid på oss för att utveckla och implementera funktioner som saknas eller är försenade samt förbereda bilen för kontinuerliga förbättringar på längre sikt, kommenterar Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars Sverige, till Allt om Elbil.
Magnus Holst hävdar även att EX90 är konstruerad på ett sätt så den bara kommer bli bättre med tiden. Dessutom menar han att modellen är den säkraste Volvobilen som någonsin byggts. Även Polestar använder IT-plattformen från SPA2 i sin Polestar 3. Carup har sökt Polestar för att utröna hur Polestar 3 påverkas av problemen.
Här är listan på funktioner som saknas vid kundleverans:
Apple CarPlay. Planerad OTA-uppdatering, slutet av 2024
Lidar first safety scenario, från mitten av 2025
Cross traffic alert front automatic braking, från mitten av 2025
Straight crossing path, från mitten av 2025
Curve speed assist, från mitten av 2025
Connected safety, från mitten av 2025
Ljust tema i center- och förardisplay, från mitten av 2025
Batterianvändning (automatiskt energisparläge), från mitten av 2025
Smart Charging, från mitten av 2025
Bi-directional charging (Vehicle-to-home, vehicle-to-grid), från mitten av 2025.
Källa: Alltomelbil
Volvo om EX90: ”Helt ny nivå av säkerhet”
Volvo Cars PR-chef Magnus Holst lämnar följande kommentar till Carup:
När kunderna får sin nya Volvo EX90 kan de förvänta sig en helt ny nivå av säkerhet:
– en banbrytande och omfattande uppsättning utvändiga sensorer, inklusive lidar, vars funktionalitet kommer att förbättras över tid
– ett förarförståelsesystem (DUS) med dubbla sensorer som standard
– ett nytt interiörradarsystem som känner av passagerare i hela kupén.
Inledningsvis kommer lidartekniken i EX90 att samla in datapunkter (ingen personlig information) som i ett senare skede ska kunna aktiveras samt bidra till bilens breda spektrum av säkerhetsfunktioner och öka förståelsen för omgivningarna utanför. Över tid kommer bilens kapacitet att förbättras och antalet funktioner att utökas med hjälp av uppdateringar.
Med nya, toppmoderna kameror, radarsystem och ultraljudssensorer är EX90 byggd för att vara den säkraste Volvobilen någonsin. De nya systemen ger en mer precis och tydlig bild av omgivningarna runt omkring fordonet, vilket gör det enklare att upptäcka eventuella hot och därmed undvika potentiella kollisioner. EX90 är först ut med våra nya system för förarförståelse och interiörradar, vilka rent generellt bidrar till högre säkerhet i EX90. Med den kommande lidaruppdateringen som ska förbättra funktionerna för sikt och detektering ytterligare, höjs nivån ytterligare.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.