YangWang U9

Ingenjör: Därför klarar superbilen 668 km/h

Ingenjören förklarar: Elbilen Yangwang U9 Xtreme kan slå sitt nyvunna världsrekord. Teoretiskt skulle den kunna nå 668 km/h under perfekta förhållanden.

Du kommer troligen aldrig köra en bil i 496 km/h på vanliga vägar – att försöka vore både dumt och extremt farligt. Men det gör det inte mindre häftigt att se den kinesiska Yangwang U9 Xtreme slå Bugatti Chirons topphastighetsrekord. Och samtidigt kommer Ferrari med nya elbilen Elettrica, som har prestanda sämre än Tesla Model S Plaid. Kineserna bevisar än en gång att de springer ifrån konkurrenterna i Europa.

Yangwang planerar att bygga bara 30 exemplar av U9. I augusti nådde deras Track Edition av U9 472 km/h, men bara några veckor senare slog U9 Xtreme till med cirka 496 km/h, vilket gör den till den snabbaste gatlegala produktionsbilen någonsin. Det är förstås spännande för bilentusiaster, men nyheten fångar också intresset hos många andra.

U9 Xtreme, med sina 2 977 hästkrafter. Världens snabbaste bil. Bild: Yangwang

Exempelvis ingenjörer. Bland annat YouTubern Jason Fenske från Engineering Explained. Som Jason påpekar är U9 Xtreme, med sina 2 977 hästkrafter, den mest kraftfulla produktionsbilen någonsin. Och dess motorer kan snurra upp till 30 000 varv per minut, vilket gör dem till de snabbast snurrande motorerna i en produktionsbil. Någonsin.

Dessutom gör 1 200-voltsystemet U9 Xtreme till det högspänningsfordon som någonsin byggts i produktion. Batteriet har också den snabbaste laddnings- och urladdningshastigheten på 30C. Frågan är: med tillräckligt utrymme, hur mycket snabbare skulle bilen faktiskt kunna gå? Skulle den kunna nå 640 km/h? Ingenjören har räknat, och sitter på det teoretiska svaret. Och baserat på matematiken bakom farten, kan bilen få en topphastighet högre än så, på 415 mph, alltså 668 km/h.

Med en luftmotståndskoefficient på 0,24 skulle bilen kunna nå 668 km/h, enligt Jason Fenskes beräkningar. Bild: Yangwang

Han förklarar att bilens teoretiska topphastighet styrs av hur mycket luftmotstånd den har. Och med en luftmotståndskoefficient på 0,24 skulle bilen, enligt hans beräkningar kunna nå 668 km/h. Om luftmotståndet istället är högre, 0,3, säger hans formel att topphastigheten sjunker till cirka 620 km/h. Och om bilen istället är ännu mer aerodynamisk, med en koefficient på 0,2, kan den teoretiskt nå en hastighet på 708 km/h. Men att bilen verkligen skulle nå 708 km/h kräver fullständigt perfekta förhållanden: extremt låg luftmotståndskoefficient, perfekt bana, optimala däck, batteri och kylning.

Men betyder detta vi kommer se Yangwang försöka nå 668 km/h? Troligen inte. Den största utmaningen är helt enkelt platsen – var ska man egentligen köra för att testa en sådan hastighet? Sedan behövs däck som klarar över 644 km/H och som dessutom är lagliga på vägen, det är inget man plockar upp i närmaste butik. Och även om bilen kan byggas för toppfart, måste batteriet orka leverera tillräcklig kraft, motorn hållas sval och växlarna vara rätt för att nå sådana farter. Kort sagt: det är mer komplicerat än att bara trycka gasen i botten.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt