Nu har Teslastrejken pågått en månad – och debatten blir allt mer högljudd. IF Metalls strejker och blockader börjar få så stor effekt att Elon Musk kommenterat strejken.
– Då ser Elon Musk att det händer någonting, även om det inte är honom vi förhandlar med, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä.
Idag är det fyra veckor sedan IF Metalls strejk mot Tesla bröt ut. Avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä har befunnit sig mitt i stormens öga hela tiden. Han är inte förvånad över att strejken fortfarande pågår.
– Jag sade redan när vi gick in i det här och lade varslet att det kommer att bli en jättestor grej och bli omskrivet i New York Times och andra stora tidningar. Vi är förberedda på att det här ska ta väldigt lång tid, säger Veli-Pekka Säikkälä till Carup.
För första gången på fyra veckor börjar strejken på allvar att bita mot Tesla. Under veckan har Postnord slutat att dela ut post till Tesla. Det har fått som konsekvens att bolaget inte fått några nya registreringsplåtar till nya bilar. Idag fredag slutade Hydro Extrusions i Vetlanda att tillverka aluminiumdelar till nya Teslabilar. Och för första gången har Elon Musk kommenterat strejken och vid två tillfällen sagt att det är galet.
– Vi har fler åtgärder att ta till. Jag förutsätter att Elon Musk har bra kontakter i Sverige, det är bra att han ser att det händer något. Det är dock inte honom vi förhandlar med utan det är Teslas svenska bolag, TM Sweden.
Strejken har fått hård kritik för att drabba oskyldiga företag som har kollektivavtal och inte är direkta parter i konflikten. Vd:n på Hydro Extrusions i Vetlanda som gör aluminiumdelar till fabriken i Berlin är orolig för att Tesla ska byta leverantör och att svenska jobb försvinner. Kritiker hävdar att det är en samhällelig rättighet att få ta emot sin post.
– De är ensamma i Europa, så att byta ut dem som leverantör är inte något man gör snabbt. Ledningen är rädda vad som kan hända på sikt, det vore jätteolyckligt, det är våra medlemmar som jobbar där, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Enligt IF Metall är skadeverkningarna av strejken än så länge relativt små och få utomstånde har drabbats.
– Till att börja med vi har tagit ut 130 personer i strejk, det andra är blockader. De anställda går och jobbar precis som vanligt, det är just Teslabilar de inte får hantera. Det är ganska få som är ute i strejk. Men det är jättetråkigt med alla kunder till Tesla som blir drabbade.
Strejken har också fått kritik för att sakna proportioner, att stridsåtgärderna inte står i proportion till kravet att teckna kollektivavtal för 130 personer. Men enligt IF Metall handlar det om större principer, och inte bara Teslas enskilda avtal.
– Vi har ingen proportionalitetsprincip i Sverige. Jag ska ändå göra en jämförelse, man får använda nödvärn. Då ska man använda våld i proportion till det som man sätter nödvärn till. Det vi försvarar är den svenska kollektivavtalsordningen. Om vi inte lyckas med det här får det väldigt stora konsekvenser för hela den svenska arbetsmarknaden. Då får vi hit EU-lagstiftning i stället för saker vi avtalar om. Om vi inte kan upprätthålla kollektivavtalsordningen, så måste vi ta hit minimilöner från EU och annat.
Är det rimligt att en så grundläggande funktion som postgången tas bort för Tesla, som gör att de inte får registreringsskyltar?
– Det är klart att det är rimligt när Tesla använder strejkbrytare och tar in personal från utlandet. Sekos blockad tar ut postgången, det är ett bra sätt. Transportstyrelsen som är en statlig myndighet, de ska vara neutrala i en arbetskonflikt, om de ändrar på sina rutiner.
Trots att strejken i mångt och mycket verkar handla om principer för IF Metall själva är Veli-Pekka Säikkälä bara förvånad över en sak efter en månad.
– Jag är förvånad över att man inte tar affärsmässiga beslut, man tar beslut av princip, man är rädd att det ska sprida sig, det här kan inte vara bra för varumärket.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter