Nu har Teslastrejken pågått en månad – och debatten blir allt mer högljudd. IF Metalls strejker och blockader börjar få så stor effekt att Elon Musk kommenterat strejken. – Då ser Elon Musk att det händer någonting, även om det inte är honom vi förhandlar med, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä.
Idag är det fyra veckor sedan IF Metalls strejk mot Tesla bröt ut. Avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä har befunnit sig mitt i stormens öga hela tiden. Han är inte förvånad över att strejken fortfarande pågår. – Jag sade redan när vi gick in i det här och lade varslet att det kommer att bli en jättestor grej och bli omskrivet i New York Times och andra stora tidningar. Vi är förberedda på att det här ska ta väldigt lång tid, säger Veli-Pekka Säikkälä till Carup.
För första gången på fyra veckor börjar strejken på allvar att bita mot Tesla. Under veckan har Postnord slutat att dela ut post till Tesla. Det har fått som konsekvens att bolaget inte fått några nya registreringsplåtar till nya bilar. Idag fredag slutade Hydro Extrusions i Vetlanda att tillverka aluminiumdelar till nya Teslabilar. Och för första gången har Elon Musk kommenterat strejken och vid två tillfällen sagt att det är galet. – Vi har fler åtgärder att ta till. Jag förutsätter att Elon Musk har bra kontakter i Sverige, det är bra att han ser att det händer något. Det är dock inte honom vi förhandlar med utan det är Teslas svenska bolag, TM Sweden.
Strejken har fått hård kritik för att drabba oskyldiga företag som har kollektivavtal och inte är direkta parter i konflikten. Vd:n på Hydro Extrusions i Vetlanda som gör aluminiumdelar till fabriken i Berlin är orolig för att Tesla ska byta leverantör och att svenska jobb försvinner. Kritiker hävdar att det är en samhällelig rättighet att få ta emot sin post. – De är ensamma i Europa, så att byta ut dem som leverantör är inte något man gör snabbt. Ledningen är rädda vad som kan hända på sikt, det vore jätteolyckligt, det är våra medlemmar som jobbar där, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Enligt IF Metall är skadeverkningarna av strejken än så länge relativt små och få utomstånde har drabbats. – Till att börja med vi har tagit ut 130 personer i strejk, det andra är blockader. De anställda går och jobbar precis som vanligt, det är just Teslabilar de inte får hantera. Det är ganska få som är ute i strejk. Men det är jättetråkigt med alla kunder till Tesla som blir drabbade.
Strejken har också fått kritik för att sakna proportioner, att stridsåtgärderna inte står i proportion till kravet att teckna kollektivavtal för 130 personer. Men enligt IF Metall handlar det om större principer, och inte bara Teslas enskilda avtal. – Vi har ingen proportionalitetsprincip i Sverige. Jag ska ändå göra en jämförelse, man får använda nödvärn. Då ska man använda våld i proportion till det som man sätter nödvärn till. Det vi försvarar är den svenska kollektivavtalsordningen. Om vi inte lyckas med det här får det väldigt stora konsekvenser för hela den svenska arbetsmarknaden. Då får vi hit EU-lagstiftning i stället för saker vi avtalar om. Om vi inte kan upprätthålla kollektivavtalsordningen, så måste vi ta hit minimilöner från EU och annat.
Är det rimligt att en så grundläggande funktion som postgången tas bort för Tesla, som gör att de inte får registreringsskyltar? – Det är klart att det är rimligt när Tesla använder strejkbrytare och tar in personal från utlandet. Sekos blockad tar ut postgången, det är ett bra sätt. Transportstyrelsen som är en statlig myndighet, de ska vara neutrala i en arbetskonflikt, om de ändrar på sina rutiner.
Trots att strejken i mångt och mycket verkar handla om principer för IF Metall själva är Veli-Pekka Säikkälä bara förvånad över en sak efter en månad. – Jag är förvånad över att man inte tar affärsmässiga beslut, man tar beslut av princip, man är rädd att det ska sprida sig, det här kan inte vara bra för varumärket. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Här är okända skräcksiffran om den tyska bilindustrin. Arbetskostnaden för tyska bilbyggare ligger på en astronomisk nivå jämfört med Kina och USA. – Frågan uppstår hur vi ens kommer att kunna fortsätta möjliggöra fordonstillverkning i Tyskland i framtiden, säger Oliver Wyman, chef för analysföretaget Oliver Wyman.
Tyska bilindustrin har under en längre tid haft det tufft, där flera företag tvingats gå i konkurs. Tidigare har vi på Carup lyft fram att en tysk bilbyggare tjänar i snitt 57 000 kronor, vilket är mer än många svenskar med chefsjobb. Nu visar en ny studie gjord av företaget Oliver Wyman skräcksiffror som avslöjar en tydlig orsak till varför den tyska bilindustrin har det extra tufft just nu.
I studien jämfördes kostnaderna för 250 bilfabriker runt om i världen, och resultatet visar att Tyskland är det land i världen där det är överlägset dyrast att producera bilar. Det kostar ungefär 32 000 kronor i arbetskostnader för varje bil som produceras i de tyska fabrikerna. Det är ungefär dubbelt så mycket som vad det kostar i USA. Jämfört med Kina kan det kosta 78 000 kronor mer att tillverka en bil i Tyskland. Arbetskostnaden i Tyskland är 5,5 gånger högre än i Kina. Arbetskostnaderna för att tillverka en bil utgör oftast runt 65 procent av den totala kostnaden enligt studien.
Tyska bilbyggare tjänar överlägset mest.
Alltså hade det varit nästan hälften så dyrt för många tillverkare att flytta sina fabriker från Tyskland till USA, vilket Donald Trump hade gillat. Studien visar också tydligt varför den inhemska bilproduktionen i Tyskland har minskat med mer än en fjärdedel under det senaste decenniet, och varför nedgången sannolikt kommer att fortsätta. – Om volymerna fortsätter att minska kommer många medelstora leverantörer antingen att lämna oss eller gå i konkurs helt, säger Fabian Brandt, chef i Tyskland för Oliver Wyman, till Handelsblatt.
Resultatet från undersökningen visar också att det finns flera länder som faktiskt erbjuder en billigare arbetskostnad än Kina. Länder som har en billigare arbetskostnad än Kina är följande: Turkiet, Mexiko, Rumänien och Marocko, där genomsnittskostnaden för det sista landet ligger på 1 003 kronor. Det är oklart vad bilbyggarna vid Renaults fabrik i Marocko tjänar, men vi kan konstatera att det inte lär vara i närheten av de 57 000 kronor som de tyska bilbyggarna tjänar. Volvo Cars svenska fabriker ingick inte i studien.
Teslas problem växer. På fabriken i Texas står åtta månader gamla Cybertrucks utan köpare och riskerar att bli offer för råttor. Nu stoppar man tillfälligt produktionen av både Cybertruck och Model Y.
Teslas framtidshopp Cybertruck har blivit ett växande problem – bokstavligt talat. Nu står tusentals exemplar och samlar damm på företagets fabriksområde i Texas. Samtidigt har produktionen pausats i ett försök att hantera det växande lagret. – Våra scheman har varit alltmer oförutsägbara sedan februari, säger en anställd till Business Insider.
I samband med den amerikanska minneshelgen Memorial Day har Tesla bett arbetare vid fabriken i Austin att stanna hemma under en vecka. Produktionen av både Cybertruck och Model Y stoppas tillfälligt, enligt uppgifter från flera anställda. Vissa har erbjudits betald ledighet och andra möjlighet till utbildning. Men inga fordon kommer att tillverkas.
Det verkar som att Tesla överproducerat Cybertrucks. Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Beslutet ses som ett försök att parera en fallande efterfrågan, särskilt på Cybertruck. Modellen lanserades med pompa och ståt men försäljningen har inte lyft. I stället står tusentals exemplar kvar utan ägare. Många av dem är dessutom märkta med “Foundation Series”. Det är en version som slutade tillverkas redan i oktober 2024. Det betyder att vissa bilar stått ute i över ett halvår.
Foundation Series slutade tillverkades redan oktober 2024. Ändå står många osålda kvar.
Tesla har tidigare skyllt på att produktionen fortfarande är i uppstartsfas. Men kunder har kunnat beställa och få leverans av en Model Y med kort varsel sedan flera månader, vilket snarare pekar på att det är intresset som saknas – inte tillgången.
Situationen förvärras av rapporter om att vissa Cybertrucks kan ha tagit skada av att stå stilla så länge. Bromsar och däck riskerar att behöva bytas och flera parkerade elbilar har utsatts för gnagare. Enligt uppgifter till Business Insider har bemanningsföretaget som hyr ut personal till Tesla redan sagt upp 50 arbetare från fabriken i Texas. Andra berättar att övertid inte längre är tillåten och att de som ändå jobbar extra kan riskera disciplinära åtgärder.
Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Tesla och vd:n Elon Musk har haft ett turbulent år. Elbilsmarknaden har blivit allt mer konkurrenskraftig. Samtidigt har Musks utspel i offentligheten väckt kritik vilket tros ha påverkat bolagets försäljning. Även om Tesla själva hävdat att oron är överdriven, bekräftades den svaga efterfrågan i kvartalsrapporten tidigare i år. Där föll både omsättning och försäljningssiffror kraftigt. Aktien går dock i motsatt riktning. Nu har en stor del av raset som skedd tidigare i vår hämtats in och aktien är endast ned 16 procent i år. LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Volvo byter ut sin norska vd. Nu tar en svensk över Volvo i Norge.
Volvo Cars har en stark position i Norge och en marknadsandel på 8,6 procent. Förra året såldes 11 118 nya Volvobilar. I elbilslandet Norge har EX30-modellen blivit en stor framgång och en av Norges mest sålda bilar. Nu försöker Volvo få lyxsugna norrmän att slå till på nya EX90.
Norrmannen Hermod Wallestad har varit tillförordnad vd för Volvo Cars i Norge sedan i november Nu får han kliva tillbaka till sin gamla roll och jobba med återförsäljutveckling. Istället tar svenske Martin Persson, 54, över som ny VD för Volvo Car Norge.
Persson kommer närmast från rollen som chef för Volvo i Asien/Stillahavsområdet exklusive Kina. Han har tidigare varit chef för Volvo i flera länder. – Jag är väldigt stolt över att ta över ansvaret för Volvo Cars i Norge. Volvos varumärke står starkt bland norrmännen, och den elektrifierade norska marknaden är helt unik i ett globalt sammanhang, säger Martin Persson. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Bilmärke stämmer kritisk bloggare på 14 miljoner kr
Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd.
Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga.
Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. – Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.
Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter