Alpines hyperbil med vätgas-V6 mot produktion

Alpines hyperbil på vätgas kan bli verklighet. Det franska sportmärket har potentiellt tagit fram en strategi som kan göra den tekniskt avancerade bilen möjlig att producera. Bakom framgångarna ligger utvecklandet av en ny V6-motor.

Alpine Alpenglow visades för första gången på 2022-års upplaga av Paris Motor Show. Sedan dess har konceptet tagit nya steg framåt och nu spekuleras det om att bilen, som är utrustad med en vätgasförbränningsmotor, potentiellt kan gå i produktion. Tanken var att den skulle genomföra sin första offentliga demonstration vid World Endurance Championship i Belgien, men så blev det inte eftersom bilen inte startade på grund av ett tekniskt fel.
– När vi designade Alpenglow hade vi två områden i åtanke, produktionsbilen och racingbilen, säger designchefen Antony Villain.

Men den senaste tiden har vägbilen fått desto mer fokus. Exempelvis så har den ensitsiga interiören tagits bort till förmån för en mer vardaglig tvåsitsvariant. Detta beror på att den nya bilen stöds av ett Ligier LMP3 racingchassi, snarare än konceptbilens skräddarsydda ram och det verkar som att man diskuterar både vätgasdriven och elektrisk. 
– Vi vill möjliggöra både väteförbräning och batteri-elektrisk. Kanske kan vi göra en serie vägbilar av dessa modeller. Det kan vara rätt väg att gå, säger designchefen Antony Villain.

Designchefen tillade, att processen att förvandla Alpenglow till en välfungerande produktionsbil tidigt varit en baktanke med projektet. Men att det nästan snarare rör sig om ett program än bara en bil och att nästa variant kommer att kännas mer trovärdig, både stilmässigt och tekniskt.

Nyckeln till framgångarna med den nya Alpenglow är den ständiga utvecklingen av en ny V6-motor, till fördel för den tidigare V4:an. Med V6:an prioriterar man en förbättrad effektivitet och som konkret ska innebära att bilens räckvidd är uppåt 100 kilometer i racetempo. I 24-timmars Le Mans, som för första gången kommer att inkludera en klass för vätgasförbränning 2027, genomför bilarna oftast tio till tjugo varv av den drygt 13 kilometer långa banan innan påfyllning. Alpine strävar också efter att ge V6:an mer kraft än den tidigare Hy4:ans turboladdade 2,0-litersmotor på 335 hästkrafter.
– Det kommer inte att bli som en F1-motor som varvar väldigt högt, säger racingchefen Francois Champod. 

Motorn ska göras så användarvänlig som möjligt och vara jämförbar med befintliga bensinmotorer. Men det betyder inte att känslan kommer att vara identisk. Pierre-Jean Tardy som är chefsingenjör för Alpines vätgasprojekt pekade på att när man kör på ren vätgas måste NOx-uläppen hållas nere även om ljudet påminner om en bensinmotor. Väte är dessutom väldigt brandfarligt och brännbarhetsgränsen ligger mellan 4 och 76 procent medan bensinånga antänds mellan 1,4 och 7,6 procent.
– Ju mer du ökar varvtalet i motorn, desto mindre tid har du att injicera. Ju mer du ökar effekten, desto mer termisk belastning har du. Så det finns också en större risk för onormal förbränning, säger ingenjören  Pierre-Jean Tardy.

Detta skapar problem, både när det kommer till att kyla motorn och att kontrollera temperaturen homogent i samtliga förbränningskammare. Men utvecklingen är i en så länge i ett tidigt stadie och även om man blickar framåt mot år 2027 så behövs mer forskning, tester och en utbyggnad av infrastrukturen. Alpine anser dessutom att användningen av väte endast går att motivera om den är avkolad. Det vill säga om den är blå eller grön. Blått väte tillverkas av naturgas som släpper ut CO2, som sedan fångas upp och lagras istället för att släppas ut i atmosfären. Grönt väte tillverkas genom att elektrolysera vatten med förnybar el, utan några koldioxidutsläpp, rapporterar Autocar.
LÄS MER: