Höjd skatt med 1,31 kr/liter i höst – så tycker partierna om bränslet

Den 1 oktober försvinner den tillfälliga skattesänkningen på bensin och diesel. Då höjs skatten på bensin och diesel höjas med 1,31 kronor per liter.  Moderaterna vill i första hand sänka reduktionsplikten – medan Vänsterpartiet vill ha ett pristak, något som får hård kritik av Miljöpartiet.
– När väljare ska vinnas offras klimatet helt skamlöst, skriver Miljöpartiets Lorentz Tovatt i en debattartikel.

Under måndagen höjdes bränslepriserna igen. En liter diesel höjdes med 45 öre och kostar nu 25,91 kronor. Bensinen höjdes med måttliga 15 öre och ligger på 21,53. Höjningen bryter förra veckans trend med flera prissänkningar i spåren av fallande världsmarknadspriser på olja. 

Räkna med ytterligare höjningar av bensin och diesel i höst. Den 1 oktober höjs skatterna på bensin och diesel med 1,05 kronor per liter plus moms. Det innebär en höjning med 1,31 kronor per liter vid pumpen för både diesel och bensin. Det är en återgång till normalnivå innan den tillfälliga skattesänkningen som gjordes 1 maj i år.

Något beslut om att förlänga den tillfälliga sänkningen finns inte, och riksdagen har sommarlov fram till 27 september. Enligt pressansvariga hos finansminister Mikael Damberg ”finns inga andra beslut i dagsläget”. 

Inte heller Moderaterna, som profilerat sig som ett parti som är för kraftiga prissänkningar på bensin och diesel, vill idag ge något besked om de vill förlänga den tillfälliga skattesänkningen. De vill i stället sänka reduktionsplikten, något som dröjer åtminstone till nästa år innan det går att införa. En stor sänkning av reduktionsplikten innebär att koldioxidutsläppen kommer att öka kraftigt när mindre biodrivmedel blandas i bränslet.

– De höga drivmedelspriserna bidrar också till inflationen, i kombination med höga energipriser. Att pressa ner bränslepriserna är ett av de verktyg politiken har för att motverka inflationen.En bakomliggande orsak till de höga drivmedelspriserna är den ekonomiskt ohållbara reduktionsplikten. Därför har Moderaterna presenterat förslag för att sänka priset med minst fem kronor. Vi utesluter inte ytterligare åtgärder för att pressa ner priset, uppger Moderaternas presstjänst till Carup. 

Enligt Moderaterna skulle en sänkt reduktionsplikt kunna sänka priset på diesel med minst fem kronor per liter för diesel och 50 öre/liter för bensin jämfört med dagens nivåer. 

Vänsterpartiet vill införa ett pristak på 18 kronor per liter för bensin och även ett pristak för diesel. Åtgärden ska göras med tillfälliga sänkningar av drivmedelsskatterna. Vänsterns utspel och övriga partiers tävlan i att sänka bränslepriserna har i dagarna fått hård kritik från Miljöpartiet, som var det enda parti som röstade nej till temporärt sänkt bränsleskatt. 

– När väljare ska vinnas offras klimatet helt skamlöst. Och med sorg kan jag konstatera att Vänsterpartiet är ett av de partier som går längst av alla. Vänsterpartiet har nyligen lagt fram ett förslag om ett så kallat pristak på bensin. Bensinen ska aldrig få kosta mer än 18 kronor litern. Det är ett förslag så genomsyrat av populism att det sticker ut, till och med i dessa tider, skriver partiets klimatpolitiske talesman Lorentz Tovatt i en debattartikel. 

Även Kristdemokraterna och SD har gått ut med att de vill sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå. Centerpartiet vill behålla reduktionsplikten, och röstade för den temporära skattesänkningen fram till 30 september. Även Liberalerna stödjer bibehållen reduktionsplikt och röstade för den temporär skattesänkningen.

Socialdemokraterna röstade ja till den temporärt sänkt bränsleskatten som gäller fram till 30 september och regeringen har beslutat att reduktionsplikten inte ska höjas ytterligare vid årsskiftet. De har också påskyndat en utredning om den framtida reduktionsplikten fram till 2030. Utredningen blir klar den 15 september i år.