En ytterst sällsynt BMW 507 Roadster har dykt upp efter att ha stått i en lada i över 40 år. Bilen är bevarad och i ett underbart patinerat originalskick.
Nu säljs bilen på auktion och tros gå för uppemot 22 miljoner kronor.
En välbevarad men patinerad BMW 507 Roadster bjuds nu ut på Gooding & Companys samlarbilsauktion på Amelia Island den 4 mars. Det handlar om en bil som stod gömd i en lada i över 40 år innan den såldes vidare till ägaren som nu bjuder ut den. Bilen tros dra in någonstans mellan 19 och 22 miljoner kronor på auktionen, något som Classic Cars Journal var först med att berätta om.
BMW:n är i ett sällsynt orenoverad originalskick. Det enda som har renoverats på den sedan den rullad ut från fabriken 1959 är en lackering för många år sedan. Den kommer också med ovanlig hardtop. De röda skinnsätena är nötta, motorn aningen oljig och många detaljer har en underbar patina efter 62 år.
– 1959 BMW 507 Series II som presenteras här är en av de mest spännande bilupptäckterna på senare tid som en orestaurerad sportbil som har stått parkerad i decennier hos sin ursprungliga ägare, säger Gooding i auktionskatalogen.
De klassar bilen som ett otroligt fynd, och den som köper bilen kan själv välja mellan att renovera den till mint condition eller försiktigt få den i mekaniskt toppskick.
– Den här 507:an, som nyligen förvärvades av säljaren, är ett otroligt fynd och förblir orestaurerad, förutom en äldre ommålning med en fantastisk, karismatisk patina. Med tanke på dess sällsynta färgsättning och sex decennier tillbringade i händerna på sin ursprungliga ägare, är denna 507 en välförtjänt kandidat för antingen en restaurering av concours-kvalitet eller en sympatisk mekanisk återuppställning, uppger Gooding.
BMW 507 presenterades första gången av BMW 1956 och togs fram för den amerikanska marknaden. Men bilen blev så dyr att den floppade och endast 254 exemplar byggdes. Det hindrade inte att bilen blev en favorit hos den tidens stjärnor. En av de mest kända ägarna var Elvis Presley som köpte sin bil när han gjorde militärtjänst i Tyskland. Även F1-legendaren John Surtees ägde en 507:a.
BMW 507 tillverkades bara i 254 exemplar. Foto: Gooding Co
Bilen delade en stor del av mekaniken med BMW:s sedaner frå tiden, den så kallade barockängeln. 507:an hade en 3,2-liters V8-motor med 155 hästkrafter.
– Som en av de mest ikoniska, vackra och åtråvärda europeiska sportbilarna i sin tid, och utan tvekan den viktigaste BMW-sportbil under efterkrigstiden, erbjuder denna orestaurerade 507 intresserade samlare livets chans, uppger Gooding i katalogen.
Goodings auktion på Amelia Island äger rum den 4 mars.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter