Mystiskt fel hittades hos Polestar 4 Long range. Teknikens Världs test visade att det märkligt nog tog 12,7 sekunder att köra upp bilen till 100 km/h.
– Tack för att ni uppmärksammade oss på detta, säger John Eriksson PR-chef på Polestar Sverige till tidningen.
Den nya bakhjulsdrivna elbilen från Polestar ska kunna accelerera från 0 till 100 på 7,1 sekunder. Men när tidningen testade den började bilen gå trögt redan första dagen. Då gjorde de en accelerationsmätning och det stod klart att något inte stämde. Den gjorde 0-100 km/h på 12,7 sekunder.
Det var den erfarna testaren Ruben Börjesson hos Teknikens Värld som gjorde testerna. För att vara helt säkra på att han inte missat något gick de igenom alla rutiner och gjorde om testerna. Med samma resultat. Bilen tappade effekt och accelererade från 0 till 100 km/h på nästan 13 sekunder.
Nästa dag skulle de fortsätta testerna med den nya bakhjulsdrivna elbilen. Men den här gången var Polestar 4 på pånyttfödd. Den accelererade till och med ett par tiondelar än de 7,1 sekunderna som tillverkaren lovar.
Sedan tar tidningen kontakt med Polestar som ger dem en ny bil att testa med. Den visar samma beteende. Men testarna hinner inte göra en accelerationsmätning, bilen hade nämligen en mystisk egenskap att självläka.
Polestar kunde snabbt hitta felet, som visade sig bestå av en bugg i bilens mjukvara, och arbetar nu för att lösa det.
– Tack för att ni uppmärksammade oss på detta. Vi har identifierat ett problem hos Polestar 4 Long range Single motor som begränsar effekten till motorn när ESC Sport-läge aktiveras och effektbegränsningen kan kvarstå även efter att man har återaktiverat normalläget för ESC. Systemet förväntas återställas och ge full effekt igen när en ny körcykel startas, vilket görs genom att bilen lämnas avstängd och låst i cirka 20 minuter. Vi tar alla problem på stort allvar och arbetar hårt för att lösa dem snabbt för, säger John Eriksson på Polestar Sverige.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.