Här är sanningen bakom den mytomspunna blankdieseln. Bränslet som sägs ha magiska egenskaper och vara bäst av alla. Det finns flera okända fördelar som kan förklara varför bränslet upplevs bättre.
– En ren motor mår bättre, säger Erik Moglia, bränsleexpert på OKQ8.
Många dieselbilister ser blankdiesel som flytande guld. Bilister samarbetar och håller utkik efter var man kan tanka detta mytomspunna bränsle. Det finns också en hemsida med en karta till alla stationer som erbjuder blankdiesel. Namnet blankdiesel kommer av att den är nästan genomskinlig, medan vanlig diesel är gul.
– Det finns en oändlig efterfrågan, folk ringer och frågar när det ska komma till deras station, säger Nora Johnsson på Oljeshejkerna Johnssons i Alvesta.
De som använder blankdiesel hävdar bestämt att motorn får bättre effekt, effektivitet och att bränslet räcker längre. Men experterna hittar inga klara bevis för det i sina tester.
– Nej, vi har inte sett någon mätbar effekt på bränsleförbrukningen av diesel utan biologisk inblandning mot diesel med sådana tillsatser. Den teoretiska energiskillnaden är under en halv procent och det blir väldigt svårt att mäta någon skillnad ens under kontrollerade förhållanden i motorlabb, säger Erik Moglia, bränsleexpert hos OKQ8.
Ett test som gjordes av BSR visade att blankdieseln bara gav aningen högre effekt och vridmoment. Tusentals bilister hävdar ändå bestämt att blankdiesel är bättre, gör bilen starkare och att den drar mindre. Och de behöver inte ha fel, hemligheten ligger någon annanstans. Bensinbolagen tillför nämligen mer rengörande tillsatser i blankdiesel. Det kan vara orsaken till att vissa dieselmotorer upplevs fungera bättre på blankdiesel.
– En ren motor drar mindre drivmedel, och håller miljöfarliga utsläpp nere. Dessutom blir motorn mer kraftfull, säger Erik Moglia.
Med blankdiesel menar man ett bränsle som inte fått några biologiska tillsatser. Vanlig B7-diesel som säljs på macken består till sju procent av RME som framställs av rapsolja. Många åkare och bönder säger att den geggar på botten om man låter bränslet stå länge.
– Fördelarna med blankdiesel är att du har en diesel som är något mindre känslig för kondensvatten, slitagemetaller, temperaturer och kan därför lagras längre, bättre lagringsstabilitet och något bättre förbränningsegenskaper, säger Erik Moglia.
Experterna har heller inte lyckats bevisa att effekten skulle bli bättre med blankdiesel i tanken.
– Den teoretiska energiskillnaden är väldigt liten och mängden energi per tidsenhet är väldigt lik och vi ser därför ingen effektskillnad, säger Erik Moglia.
Många oroar sig för att blankdieseln ska försvinna. Med de nya miljökraven och Sveriges mål att minska sina koldioxidutsläpp med 70 procent till 2030 ligger den i farozonen.
– Ja, det finns sådana funderingar eftersom den anses ha större miljöpåverkan. Men det är sådant som vi inte kan spå om, säger Nora Johnsson.
Eftersom blankdieselns tillsatser rengör motorn blir ändå de miljöfarliga utsläppen detsamma som med diesel där det blandats in biologiska tillsatser som rapsolja. Koldioxidutsläppen blir dock något högre.
– Jag ser inte att det finns några negativa tekniska egenskaper med blankdiesel. Men smörjbarheten är bättre i en diesel med inblandning. Detta även om vi tillsätter smörjande tillsatser i blankdiesel. Det beror på att diesel med biologiska tillsatser har goda smörjande egenskaper. Utsläppsnivåerna hamnar på samma nivå, säger Erik Moglia.
Blankdiesel är också bättre på vintern. Vad många inte vet är att all diesel som säljs på vintern kan vara blankdiesel på vissa stationer.
– I norra Sverige optimerar vi inblandningen av rapsolja för att få så bra köldegenskaper som möjligt under vinterns kallaste månader. Detta medför att vi på vissa stationer säljer miles diesel med noll procent bioinblandning, så kallad blankdiesel, säger Lennart Olsson, bränsleexpert på Circle K.
Samtidigt är det många som undrar kring det nya drivmedlet HVO100. En del tror att den ska kunna ersätta blankdiesel.
– Den har heller ingen rapsolja och täpper därför inte igen filter i motorn. Men HVO100 är fortfarande för dyrt för vanliga konsumenter, säger Nora Johnsson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.