Hemligheten bakom 80 mils räckvidd i nya BMW

Tyska ingenjörernas stora revansch. BMW:s nya elbil iX3 Neue Klasse ställer Tesla och andra elbilar schack matt. Här är tekniken som gör att den går snålare än andra elbilar och kommer 80,5 mil på en laddning. 

Räckvidden är fortfarande avgörande när de flesta bilköpare väljer elbil. På långresan vill vi inte stanna och ladda fler gånger än nödvändigt, eller helst inte alls. Och då står BMW:s nya elbil iX3 i en klass för sig just nu. När en Tesla Model Y tar sig 58,6 mil kommer BMW:n mer än 20 mil längre, hela 80,5 mil. Audis senaste SUV Q6 kommer 63,9 mil med bakhjulsdrift.

När det väl är dags att snabbladda BMW:n går det på 21 minuter. Inte snabbast, men på det hela taget är Neue Klasse ny teknikledare bland elbilarna.
– Neue Klasse är vårt största framtidsprojekt och markerar ett enormt språng vad gäller teknik, körupplevelse och design, säger Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW AG. 

BMW:s vd Oliver Zipse var med rätta stolt när han visade upp nya elbilen iX3 Neue Klasse idag.

BMW Neue Klasse är den stora revanschen för tyska ingenjörer som fått se glorian halka på sned. Nu tar de tillbaka det tekniska initiativet. Bakom den nya elbilen finns en stor mängd förbättringar som tillsammans har skapat en elbil som sätter konkurrenterna på efterkälken. BMW har lyckats överträffa Tesla i energieffektivitet. Enligt bilexperten Alrik Söderlind kan den till och med göra andra bilar osäljbara. Ja, vem vill köpa en dyrare elbil med kortare räckvidd? Här är de tekniska förbättringarna bakom BMW:s elbil som distanserar konkurrenterna. 

Luftmotståndet

Trots att designen är att attraktiv och anknyter till klassiska BMW-former har BMW lyckats få ner luftmotståndet till en tämligen låg nivå. Detaljoptimering av bilens aerodynamik har gett en luftmotståndskoefficient Cd på 0,24. Frontarean är 2.62 m2, det är lika mycket som hos Tesla Model Y.  Bland annat bidrar frontens avslipade form till perfekta luftströmmar. Framför hjulhusen sitter luftintag som får luften att flöda på ett sätt som minskar turbulensen. 

Nya drivenheter minskar effektförlusterna.

Effektivare motorer

BMW har utvecklat nya elmotorer med 800-voltsteknik som kräver mindre energi än tidigare. Nya iX3 drivs av två elmotorer som tillsammans genererar 345 kW/469 hk och 645 Nm vridmoment. Bilen har en uppgraderad elektriskt exciterad synkronmotor (EESM) med särskilt hög verkningsgrad på bakaxeln och en ny asynkronmotor (ASM) på framaxeln. Drivtekniken som utvecklats för Neue Klasse minskar energiförlusterna med 40 procent jämfört med femte generationens BMW eDrive-teknik.

Motorerna är 10 procent lättare.

Vikten 

Bilen väger mellan 2285 och  2360 kg beroende på version. Det är tyngre än Tesla, men lättare än de flesta andra elbilar i samma storlek. Samtidigt har BMW betydligt mer energi i batteriet. Dessutom är batteripaketet en strukturell del av chassit. BMW har lyckats göra motorerna 10 procent lättare. De har dessutom tagit bort 600 meter kablar i bilen, vilket minskar vikten med 30 kg för kabelhärvorna. Aluminium används också på många delar i bilen. 

Batteriet är 20 procent mer energitätt än tidigare.

Batteriet

Mer energi på samma yta som konkurreterna. BMW har lyckats öka energitätheten med 20 procent på cellnivå. De använder sig av cylindriska celler som packas på ett nytt och effektivare sätt. De cylindriska cellerna är integrerade direkt i högspänningsbatteriet (“cell to pack”). Högspänningsbatteriet i BMW iX3 50 xDrive har ett användbart energiinnehåll på 108,7 kWh, vilket möjliggör en räckvidd på upp till 805 kilometer enligt WLTP-cykeln.

Neue Klasse har fyra centraldatorer.

Datorerna

BMW använder fyra centraldatorer i bilen. Genom att de beräknar körningen på ett nytt och bättre sätt kan energi skapas. Systemet har en integrerad styrning av drivlina, bromssystem och energiåtervinning. Vid vardagskörning utförs 98 procent av bromsmanövrerna enbart med hjälp av återvinning, det vill säga utan att friktionsbromsarna används.

BMW iX3 50 xDrive kostar från 799 000 kronor. Sportpaket med 20-tumsfälgar, blåmålade M Sportbromsar och sportratt kostar 46800 kronor.


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt