Volvo i högtflygande byggprojekt – under jorden. Här sänks elektriska hjullastaren Volvo L120 Electric ner i underjorden i en 26 meter djup springa.
Volvo deltar i ett spektakulärt byggprojekt i München. I hjärtat av den tyska staden byggs Marienhofs nya tunnelbanestation. Byggandet av den nya stationen 44 meter under gatunivå ställer särskilda krav. Grävningen sker med hjälp av tryckluft för att förhindra att grundvatten tränger in. Dieseldrivna maskiner riskerar att börja brinna i den trycksatta miljön. Därför fungerar bara elektriska maskiner. Volvo L120 Electric är en av få maskiner i världen som kan klara jobbet.
– Ingen får ens vistas i det trycksatta området utan medicinskt godkännande. Endast eldriven utrustning får användas under dessa förhållanden. Alla dieselmaskiner skulle utgöra en oöverskådlig risk, säger Reinhold Boiger, Senior Site Manager Tunnelling på ARGE Marienhof.



Att få ner Volvo L120 Electric i underjorden var ett projekt i sig. . Att navigera i Münchens historiska gamla stadsdel med sina smala tillfartsvägar, kulturminnesmärkta byggnader, gågator, leveranstrafik, restauranger och butiker krävde noggrann planering och samordning. Dessutom behövde lastaren sänkas 26 meter med kran genom en smal springa, en komplex uppgift som kräver lagarbete och precision.
Det här är första gången L120 Electric har använts för underjordisk drift.
– Detta är inte en vanlig byggarbetsplats. Specialiserade lösningar behövs här – och vi har levererat dem med L120 Electric. Säkerhet är vår högsta prioritet; detta gäller våra maskiner lika mycket som för de människor som arbetar med dem, säger Jascha Henjes, Strategic Account Manager på Volvo CE.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter