Här krossas en seglivad myt om elbilar

Mer än varannan tror att reparationer på elbilar är mycket dyrare än vad det är för bilar med förbränningsmotorer. Men en ny tysk undersökning visar att skillnaderna är mycket mindre än vad många trott.
Det handlar inte på något sätt om skillnader på 30 eller 40 procent, säger Bernd Grüninger från Dekra. 

Idag tror många bilägare att det kostar mycket mer att reparera skador på elbilar än vad det kostar för bilar som körs på bensin och diesel. Det tyska testföretaget Dekra utförde en undersökning där de frågade vanliga människor vad de trodde om reparationskostnader och 56 procent svarade att de trodde elbilar kostar betydligt mer än vad det gör för förbränningsbilar. 

Dekra ville därefter ta reda på sanningen i frågan och tog därför en närmare titt på närmare  200 000 skadeanmälningar. Företaget kunde då konstatera att kostnaderna för elbilsreprationer faktiskt är högre än vad de är för förbränningsmotorer. Men det gav samtidigt inte hela sanningen. 

Att reparera skador på elbilar är inte alls så dyrt som det tidigare har påståtts, enligt en ny undersökning från tyska Dekra.

För något företaget märkte i skaderapporterna var att elbilarna som skadats var i snitt mycket yngre än förbränningsbilarna. Så Dekra valde därför att bara jämföra skadorna på bilarna som drivs av el med bensin- och dieselbilar som högst var tre år gamla. Då fick de fram att skillnaden i genomsnittspriset enbart skilde sig 10 procent.

Alltså visar Dekras siffror att skillnaden mellan elbilars reparationer och förbränningsbilar inte är särskilt stor alls. Det som gör att elbilarna kostar i snitt mer har främst att göra med långa väntetider och sämre reprationsmöjligheter, enligt Dekra.
Om en stötfångare behöver bytas ut spelar inte typen av drivmedel någon avgörande roll. Men ifall batteriet på elbilen skadats har detta naturligtvis en allvarlig inverkan på reparationsarbetet, säger Bernd Grüninger från Dekra.
LÄS MER: