I höst visar Volvo Cars och Polestar upp sina nya elektriska SUV:ar som bygger på samma plattform. Carup har kartlagt spjutspetstekniken i de nya svenskkonstruerade bilarna.
Batteriet blir på 103 kW, laddas med 800 volt upp till 80 procent på 20 minuter, får en räckvidd på över 60 mil. Dessutom kan bilarna få en tvåstegs växellåda som gör att elmotorerna kan kopplas bort.
Under hösten presenteras två av de mest spännande svenska bilnyheterna på länge. Det handlar om Volvos och Polestars nya stora elbilar. Redan nu har Polestar visat upp några exteriörbilder på sin kommande bil som heter Polestar 3. Polestar visar sin bil i oktober, någon månad senare är det dags för Volvos version som sannolikt ska heta Volvo Embla. Polestar ser Porsche Cayenne som sin huvudkonkurrent och kommer inte släppa någon sjusitsig variant. Volvo Embla kan fås med sju sittplatser, precis som dagens Volvo XC90.
Genom olika patentansökningar och uppgifter som släppts av Polestar till investerare vet vi nu ganska mycket om den kommande tekniken i bilarna. Bilarna har flera innovativa funktioner som sammantaget gör att de hamnar i teknisk framkant. Ingenjörerna har tagit det bästa från flera elbilar och kombinerat ihop det i den nya modellen. Det är ingen överdrift att säga att Volvo och Polestar kommer erbjuda världens modernaste elbilar i höst.
Design
Redan nu har Polestar visat upp exteriören på sin kommande Polestar 3 inför Polestars börsintroduktion på Nasdaq. Volvo har sin vana trogen visat upp en konceptbil som förebådar den kommande modellens utseende. Den kommande bilen blir över fem meter lång, men ser mindre ut på bilderna. Den blir lägre och slankare än en traditionell SUV, men innerutrymmena är större än på dagens XC90. Bilen är lägre än dagens XC90, men flera centimeter bredare. Båda bilarna får de karaktäristiska Thors Hammar-strålkastarna i en ny och slankare design där hammaren sitter integrerad direkt i fronten. Bakluckan är tvärt avhuggen och påminner mer om en Volvo V70 från 2000-talet än Volvos senare modeller.
Plattform
De nya bilarna bygger på Volvokoncernens nya plattform SPA2. I dagarna blev Volvos patent på den nya plattformen officiella och vi vet en hel del om plattformen som är mycket viktig för Volvo och Polestar de närmaste åren. Plattformen kommer få fram- och bakvagn som till stora delar gjuts i ett helt stycke i aluminium, en ny teknik som Tesla var först med. Chassit får ett batteri i mitten, som en skateboard. Genom att förlänga eller förkorta mittensektionen kan Polestar och Volvo använda samma plattform till en rad olika kommande modeller. I den första versionen har SPA2-plattformen en hjulbas på över tre meter, dagens XC90 har en hjulbas på 298 cm.
Batteri
Redan nu har Polestar avslöjat för investerare att det nya batteriet som Volvo Cars utvecklat är på 103 kWh, samma batteri sitter i nya Lotus Eletre. Räckvidden blir över 60 mil. Det kommer att kunna laddas både med 800 volt och 400 volt beroende på vilken snabbladdare som används. Som mest kan batteriet ta emot 350 kW, vilket innebär att det kan laddas upp till 80 procent på 20 minuter, en räckvidd på 40 mil. Dessutom kommer bilarna så småningom bli utrustade med så kallad vehicle-to-grid vilket innebär att bilen kan användas som strömkälla för ditt hus eller ladda en annan elbil. Du kan till och med lagra solel som du sedan säljer tillbaka till elnätet.
Motorer
I de allra starkaste versionerna kan modellerna få upp till 600 hästkrafter. Med en frontmotor kan effekten bli närmare 900 hästkrafter i Polestars snabbaste version. Volvo har inte samma prestandaprofil och får sannolikt något lägre effekter, troligen omkring 500 hästkrafter. Drivenheten är enligt Polestar extremt kompakt och mäter 36x50x64 centimeter. Dessutom får den en tvåstegs växellåda, något som Carup var först med att avslöja. Polestar har berättat för investerare att växellådan kan koppla bort motorn helt i vissa situationer, något som sägs kunna spara ytterligare energi.
Självkörning
Bilarna har ny teknik för självkörning med Lidarsensorer. En stor sensor kommer att sitta ovanför vindrutan, två vid de främre hjulhusen och en över bakrutan. En stor del av sensorerna sitter också där grillen tidigare satt. Polestar kallar det för ”SmartZone”. Sammantaget ska det göra bilarna säkrare än vad någon annan Volvo- eller Polestarmodell varit tidigare. Tekniken ska möjliggöra helt autonom körning, men mjukvara och regler gör att det från början bara är möjligt på vissa motorvägar.
Interiör
Stolarnas ryggstöd får en ny utformning jämfört med traditionella bilar, även Lotus Eletre får denna nya typ av stol. Volvo och Polestar har valt bort konstplast och plastpaneler på många ställen bilarna. I stället handlar det om ljusa svenska naturmaterial: Svensk ull, miljövänliga textilier och lätta kompositmaterial av lin och cellulosa. Sittdynorna och dörrpanelerna i de nya modellerna är tillverkade av Tencel-fibrer från cellulosa. Ratten, stolsryggarna och nackstöden får ett nytt material som har utvecklats av Volvo Cars och som heter Nordico. Det mjuka materialet är tillverkat av biobaserade och återvunna ingredienser från skogar i Sverige och Finland. Infotainmentsytemet får grafik med fotorealistisk visaualisering från Epic Games, företaget bakom spelet ”Fortnite”.
Ska sälja 100 000-tals exemplar
Volvo och Polestar har enorma förväntningar på de nya bilarna. Polestars försäljning ska öka från 50 000 bilar i år till 124 000 bilar nästa år. Volvo Cars ska sälja hälften elbilar redan 2025 och då ska den totala volymen vara 1,2 miljoner bilar. Det är nästan en fördubbling mot dagens volym och en 50-dubbling av elbilsförsäljningen jämfört med idag. Då är det livsviktigt att lyckas med de nya modellerna. Till en början ska de tillverkas i Volvos fabrik i Charleston, South Carolina, USA, senare tillkommer Volvos kinesiska fabrik i Chengdu, enligt Polestar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter