Här är de nya Tesla-bilarna – helt utan parkeringshjälp

Nu har de första kunderna fått sina nya Teslabilar utan parkeringshjälp. Många är extremt kritiska till att Tesla tagit bort den grundläggande funktionen från bilarna som kostar från 630 000 kronor i Sverige.

I början av oktober kom beskedet att Tesla tar bort parkeringssensorerna på nya bilar. Funktionen med parkeringshjälp ska komma tillbaka senare, när Teslas programmerare fått den att fungera via kameror. Nu har de första kunderna i USA fått sina bilar utan fungerande parkeringshjälp – och många är kritiska. 

Totalt är det 12 ultraljudssensorer som Tesla sparat bort. En ny funktion via kamerorna ska ersätta sensorerna, men den är inte färdigutvecklad och ingen utomstående vet om funktionen blir lika bra. Under tiden får köparna vara utan parkeringshjälp. Förändringen gäller även svenska köpare. Något datum för när det kommer tillbaka finns inte. 

Parkeringshjälp är idag en funktion som är standard hos nästan alla nya bilar. Till och med Dacia Duster har funktionen i sin enklaste Essential-funktion.

Totalt är det 12 sensorer som Tesla lyckats spara bort. Enligt uppgifter är besparingen en dryg tusenlapp per bil.

De första kunderna i USA visar nu upp bilder på sina Teslor utan sensorer. Enligt uppgifter sparar Tesla in en dryg tusenlapp på att ta bort parkeringssensorerna, på bilar som kostar över 700 000 kronor. Besparingen har fått många kunder att rasa och vissa avbeställer då de inte vill ha en bil utan fungerande parkeringshjälp. 

Bilder från The Kilowatts visar de nya bilarna utan hål för ultraljussensorer i stötfångarna, som nu är på väg ut till kunderna. Vissa ”Tesla Fan Boys” försvarar besparingen, men även många hängivna Teslaägare är starkt kritiska. 

Bilder på kamerorna i dörrstolparna visar att Tesla tycks ha gjort en mindre förändring som ger skarpare bilder.  Andra biltillverkare som Volvo och Polestar lägger till fler radar, lidar, kameror och sensorer på de nya modellerna Volvo EX90 och Polestar 3. Tesla har dock valt den helt motsatta riktningen och ska nu förlita sig på enbart kameror sedan både radar och ultraljudssensorer tagits bort. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester