Grundaren: Vi trodde flygbilen skulle störta

Ända sedan bilköer i storstäder blev vanligt har den flygande bilen varit en dröm för många, att lyfta från vägens trängsel och segla fram bland molnen. Men nu blir drömmen verklighet – Alef Aero bygger flygbilen som tagit in 8 miljarder kronor från 2500 beställningar och som lanseras redan 2025.
– Människor kommer att anpassa sig, säger vd Jim Dukhovny.

Ett av de företag som ligger i framkant när det gäller utvecklingen av flygande bilar är amerikanska Alef Aeronautics. I slutet av juni blev Alef den första elektriska flygbilen som certifierades av Federal Aviation Administration, FAA, som ett flygplan. Därför kan den nu lagligt flyga. Tidigare har det inte funnits speciellt mycket information om bilen, men nu har ytterligare fakta och bilder avslöjats. 

Alef uppger att de provkört och provflugit prototyper ända sedan 2019, dock har de ännu inte visat några bilder eller filmer på när bilen flyger på riktigt.
– Det var otroligt, jag trodde den skulle störta, men det gjorde den inte, säger Jim Dukhovny, Alefs grundare och vd till San Francisco Chronicle. Dukhovny säger också att:
– Det är inte som att man kommer kunna se en eller två flygande bilar imorgon, det kommer att bli väldigt inkrementellt, människor kommer att anpassa sig.

Bilen ska ha en räckvidd i luften på 18 mil och på marken ska den kunna ta sig 36 mil. Alef Model A har tagits fram av svensken Hirash Razaghi som tidigare arbetat på bland annat Bugatti, Jaguar och Nevs. Flygbilen uppfyller krav för körning på allmän väg och är därför gatlegal. Alef meddelade nyligen att de redan tagit in 8 miljarder kronor i förbeställningar vilket motsvarar ungefär 2500 förbeställningar.

Den flygande bilen har inga vingar och den döljer inte sina hjul när den är i luften, den har heller ingen propeller. Skaparna av bilen säger att de avsiktligt designat den så att det inte finns någonting som snurrar i det fria eller sticker ut, av säkerhetsskäl. Den flygande bilen är designad för att passa in i städernas nuvarande infrastruktur. 

Man kan därför undra hur bilen flyger. Jo, det som är bilens yttre form har en nätliknande struktur, så luft kan passera. Ovanifrån ser man att åtta propellrar är fixerade inne i bilens “kaross”, drivna av små elmotorer. Propellrarna ger lyft, framdrivning och hantering, ungefär som moderna drönare. 

Alef nämner inte var batteriet är placerat, men det är uppenbart att det måste vara i kupéns golv. Företaget har meddelat att deras flygande bil kommer att ha en räckvidd på 32 mil vid landkörning och 16 mil i luften. Flygbilen och dess tekniska utveckling backas av bland annat riskkapitalisten Tim Draper och Elon Musks SpaceX.  Vd och grundare Jim Dukhovny berättade för CNBC i december att han räknade med att deras bilar skulle flygas av konsumenter redan 2025.

Den som vill beställa bilen kan i alla fall göra det via en reservation på 1600 kronor på hemsidan. Den som vill ha en prioritet-plats kan betala 16 000 kronor. Vad som egentligen innebär att platsen prioriteras är oklart. När det är dags för leverans får man vara beredd att betala drygt 3.2 miljoner kronor, som minst. Alef skriver nämligen att de tre miljonerna är det förväntade priset, och det har väl aldrig hänt att ett start-up överskattar sina priser.