Mannen gömde en fabriksny Saab 96 V4 i 42 år. Först när han dog hittades bilen, som gått 7 kilometer, i en fallfärdig lada. Till slut såldes Saaben för rekordpriset 500 000 kronor. Alla hans pengar donerades till forskare – som nu är väldigt tacksamma.
– Pengarna har gjort stor nytta, säger överläkaren Ulf Henrik Mellqvist.
Täckt av damm och smuts hade den här helt fabriksnya Saab 96 stått undangömd sedan 1979. Men när bilens första och enda ägare gick bort kom den här okända bilskatten upp till ytan.
– Det måste ha varit ett eldorado för alla fordonsintresserade. För det stod ett hundratal fordon runt om på gården. Men de var ganska illa åtgångna, många hade använt dem som reservdelslager genom åren. Men den stora skatten var den här Saaben, säger överläkare Ulf Henrik Mellqvist till Carup.
När man gläntade in i ladugården skymtade Saaben under decennier av smuts. Då tittade de in genom bilddörren och såg att varvmätaren visade bara sju kilometer.
– Det var alldeles otroligt, han hade köpt bilen direkt från fabriken och sedan bara ställt undan den utan att köra en meter, säger Ulf Henrik Mellqvist.
Bilen tillverkades i Saabs fabrik i finska Nystad 1979. Det var ett av de sista exemplaren som någonsin byggdes av den här modellen. Tillverkningen upphörde våren därpå och då kördes det sista exemplaret direkt till Saabmuseet i Trollhättan av rallykungen Eric Carlsson På Taket som körde en 96 när han vann Monte Carlorallyt 1962 och 1963.
Saab 96 tillverkades mellan 1960 och 1980 i Trollhättan och Nystad. Den var från början utrustad med en tvåtaktsmotor. Men från 1967 kom den med en fyrtaktare i form av en V4 för att hänga med tidens krav.
Den var mycket populär och rundare i formerna än de vanliga folkhemslådorna. Men under 1970-talet kom Saab 99 och till slut lades tillverkningen ner.
Ingen vet varför mannen aldrig körde sin gröna fina Saab. Hans motiv följde med honom ner i graven. Men bilens historia berörde många entusiaster så när det blev dags för auktion så duggade buden tätt.
Vinnaren betalade en halv miljon kronor för bilen. Alla de pengarna gick rakt in i forskningen, tillsammans med mannens övriga kvarlåtenskap – totalt tre miljoner kronor skänkte han bort.
– De har gjort väldigt stor nytta. Den avlidna ville skänka sin kvarlåtenskap till forskningen kring mylenom, som är en blodcancersjukdom, säger Ulf Henrik Mellqvist.
Det är samma sjukdom som fotbollslegendaren Klas Ingesson dog av.
– Vi har flyttat fram positionerna inom forskningen kring denna sjukdom så mycket, så hade Klas levt idag hade han haft mycket bättre chanser, säger Ulf Henrik Mellqvist.
Pengarna från Saab 96an gick till hans forskarlag.
– Med dem har vi kunnat finansieria två doktorander som lägger fram sina avhandlingar på området och vi kan bidra till forskningen kring den här sjukdomen, säger Ulf Henrik Mellqvist.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.