Gömde bilen i halm när han skulle göra lumpen – ladufyndet har inte rörts på 48 år

För över 50 år sedan köpte mannen från Karlskrona en billig Folkvagnsbubbla. När han ryckte in i lumpen 1972 gömde han bilen längst in i ladan med halm runtomkring. 
Sedan dess har den stått orörd i över 48 år – nu har mannen tagit fram bilen som säljs för över 100 000 kr. 

Fortfarande görs otroliga ladufynd runt om i Sverige. Även om mannen från Karlskrona har ägt sin Folkvagnsbubbla av årsmodell 1955 i över 50 år snacka om att fynda sin egen bil.  Här är den fantastiska historien om bilen som stått orörd i 48 år och är som en tidsmaskin tillbaka till 1972.

Den svenska historien om bilar börjar 1962 när musikdirektören Adolf Schmidt i Karlshamn importerade den till Sverige. Det var en ovanlig snikmodell av Volkswagen Typ1 utan kromlister och med mekaniska bromsar. I slutet av 60-talet sålde musikdirektören bilen till den nuvarande ägaren som körde bilen dagligen i flera år. 

– När det var dags att rycka in i lumpen 1972  så ställde ägaren in bilen längst in i en lada med halm runt omkring den. Där har bilen stått helt orörd fram tills nu, säger Ted Gryth, värderingsman på Bilweb Auctions som nu säljer Bubblan. 

Tack vare att mannen lagt halm runt omkring den så har den klarat sig relativt bra från rost, även om det finns en del som den nya ägaren kommer att få åtgärda. 

Att ställa undan bilen visade sig vara ett genidrag och ekonomiskt klipp. På den tiden fanns det drösvis med gamla Folkvagnsbubblor och bilen var knappt värd någonting. I dag är den värd en mindre förmögenhet. 

– Då kunde du köpa en fungerande Folkvagn för några hundralappar och det var väl vad den här var värd 1972. Nu är det en väldigt ovanlig modell och värdeutvecklingen har varit bättre än på aktiebörsen, säger Ted Gryth. 

Folkvagnsbubblor med ovalbakruta från 50-talets mitt är numera sällsynta och det förväntade auktionspriset ligger mellan 100 000 och 130 000 kr. 

För att aldrig ha renoverats och stått gömd i nästan 50 år är inte skicket så illa. Motorn går visserligen inte runt, men går säkert att renovera. Interiören behöver rengöring, men är klart räddningsbar. När det gäller karossen är kromet lite angripet och fotstegen är lite rostiga, men annars verkar bilen frisk. 

Dokumenten från 1960-talet finns sparade.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester