Audi gör revolution mot Teslafieringen i bilar. Bilexperten Alrik Söderlind träffade omtalade gurun från Jaguar som ligger bakom knallen.
– De har tagit fram en massa nya bilar just nu med fel formspråk och interiörer om man ska tolka vad de säger nu, säger Alrik Söderlind.
Många känner inte igen Audi längre. Bilmärket som stod för världens finaste bilinredningar har gått bort sig när alla vill se ut som Tesla. Men nu ska allt förändras. En ny konceptbil som visades upp på bilmässan i München pekar ut den nya riktningen. Problemet: De nya bilarna som precis kommit ser inte alls ut så.
Hjärnan bakom förändringen är Massimo Frascella. Hans titel är kreativ chef. Det är italiensk designer som kommer från Jaguar Land Rover där han var med och tog fram den omdebatterade Jaguar Type 00 som väckt stor debatt. Enligt rykten var det Frascella som gjorde den första skissen av bilen innan han lämnade Jaguar. Han ligger även bakom hyllade bilar som nya Land Rover Defender. Nu ska han även förändra Audi.
– Det som är viktigt för oss är att omdefiniera, kalibrera om våra värderingar och DNA som Audi. Så vi tittar på vår historia, vårt arv för att förstå och identifiera vilka principer som definierar Audi och bilen, säger Massimo Frascella till Alriks bilar.
Nya bilen Concept C påminner en del om gamla Audi TT, men är något helt annat än de Audi-bilar som står i bilhallarna idag. Märket planerar revolution med helt nya designprinciper. Audi vill omdefiniera trenden som har rått i bilvärlden sedan Tesla satte trenden med enorma skärmar och gjorde slut med knappar och vred.
– Det är en del av vårt tillvägagångssätt att leverera rätt upplevelse för Audi-kunder i interiören. Att inte bli överväldigad och mättad av teknik, utan använda teknik när det är lämpligt, inte bara för att visa upp teknik för teknikens skull. Utan använda tekniken för att leverera rätt upplevelse. Så, som ni ser på Concept C, har vi allt ni behöver ha – när ni behöver ha det –
utan att bli överlastad av det.




Många undrar om det nya som ska komma över en natt gjort Audis pinfärska modeller omoderna. För de är överlastade med skärmar och pianolackade plast.
– Vi är mycket stolta över de fordon vi har nu, och de hör hemma där Audi är i dag. Och detta är helt enkelt en förhandsvisning av vart vi är på väg om två år, säger Massimo Frascella.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter