Geely på väg sätta Zeekr på börsen – värt mer än Volvo Cars

Geely uppges ta ytterligare ett elbilsmärke till börsen. Zeekr ska enligt uppgifter inom en nära framtid noteras på Nasdaq med ett marknadsvärde på 200 miljarder kronor. Samtidigt med börsplanerna kommer Volvo EX30:s systermodell Zeekr X till Sverige. 

För drygt 14 månader sedan noterades Polestar på Nasdaq. Till en början steg aktien kraftigt, men nu är över 80 procent av börsvärdet borta. Efter motgångarna med Polestar siktar Geely på revansch i USA med ett nytt elbilsmärke. Nu kommer uppgifter i kinesiska affärstidningen Jiemian att nya bilmärket Zeekrs ska in på Nasdaqbörsen. 

Zeekr har på kortare tid sålt lika många bilar som Polestar och har nu de tre elektriska modellerna Zeekr 001, X och 009 i sortimentet. Samtliga är baserade på Geelys SEA-arkitektur som även används av Volvo EX30. Enligt uppgifterna siktar Zeekr på att få en värdering på 18,27 miljarder dollar, motsvarande 200 miljarder kronor. Zeekr, eller Jikrytpon som företaget heter i Kina, ska ha börjat ha möten med potentiella investerare. Som en jämförelse värderas Volvo Cars just nu till 130 miljarder kronor och Polestar till 60 miljarder.

Zeekrs Europachef Spiros Fotinos var tidigare toppchef på Lexus.

Värderingen av Zeekr är ungefär lika hög som för Xpeng som nyligen fick in Volkswagen som femprocentig ägare. Zeekr har Geely som huvudägare, men flera andra kinesiska investerare har redan gått in i bolaget, bland annat batteritillverkaren CATL och flera statsägda kinesiska industrifonder. 

Zeekr har ett utvecklings- och designcenter i Göteborg, tidigare CEVT är numera i stor utsträckning ett utvecklingsbolag för Zeekr. De två nya elbilsmodellerna Zeekr 001 och Zeekr X har precis lanserats till försäljning i Sverige och Nederländerna. Carups tidigare provkörning av Zeekr 001 visar att bilmärket menar allvar med sin satsning, då elbilen imponerande stort. 

Zeekr X är på väg till Sverige.

Enligt Jiemian gjorde Zeekr en nettoförlust på 1,2 miljarder kronor och sålde 42 633 bilar under första halvåret. Det kan jämföras med systerbolaget Polestar som gjorde en förlust på tre miljarder och sålde 27 900 bilar. Ingen annan biltillverkare har nu fler bilmärken än Geely i portföljen, även Lotus ryktas vara på väg in på Nasdaq via en Spacaffär.