Mystiska plåtskador dyker upp från tomma intet på Sven-Eriks bil. Hyundai vill inte ersätta trots metallexpertens utlåtande.
– Det kommer fler och fler märken och jag förstår inte var de kommer ifrån, säger bilägaren Sven-Erik Qvick.
Sven-Erik Qvick lever lite avlägset. På gränsen mellan Värmland och Dalarna. Han och sambon letade efter en vettig bil som fungerar hela året. Till slut landade de i en Hyundai i20 som var nästan ny.
– Jag har haft sex nya Hyundaibilar tidigare och har aldrig haft sådana problem tidigare. Den här bilen var en demobil som gått ungefär 400 mil, säger Sven-Erik.
Plötsligt upptäckte paret märkliga plåtskador. Det såg ut som små kratrar i bilens tak. Ingen av dem kunde förstå varifrån de kommer.
– Det var en dag i mars som vi skulle åka och handla. När vi startade bilen var det 15 grader kallt, men på hemvägen hade temperaturen stigit hastigt och det var flera plusgrader. Då märkte jag de här märkliga märkena på taket. Det ser ut som om när man kastar en sten i vattnet och det blir ringar.

Med tiden blir skadorna allt fler. Alla liknar varandra och det gör Sven-Erik bekymrad. Han har lagt stora pengar på en bil som ser ut som om den kommer raka vägen från rallyt på Korsika. Hela tiden kommer nya bucklor. Nu är han uppe i 26 små oförklarliga bucklor på bilen.
– Det kommer fler märken och jag förstår inte var de kommer ifrån. Då åkte jag till återförsäljaren som påstod att det måste vara yttre påverkan, hagel, sten eller kanske ett träd som fallit över bilen. Men jag är säker på att det inte har hänt något sådant.
Sven-Erik försöker förgäves tala med sin återförsäljare och Hyundai Sverige. Ingen av dem lyssnar. De påstår att han orsakat märkena själv. Då vänder han sig till den erfarna metallurgen Jimmy Larsen som arbetat på Frigstad. Han har arbetat med metaller och plåt över hela världen i 30 års tid.
– Det är ett konstruktionsfel och det skulle förvåna mig om det inte finns fler bilar i Sverige och Norden som har samma problem, säger Jimmy Larsen.
Han tittar närmare på skadorna i Sven-Eriks bil. Jimmy Larsen har varit ansvarig för stora byggprojekt över hela världen. Han ser genast vad som är fel.
– Plåten är inte spänningsfri och det innebär att det finns lagrad energi. Den här energin vill frigöra sig och då uppstår de här skadorna. Allra helst vid stora temperaturväxlingar. Spänningarna kan bli så stora att plåten deformeras och det återgår inte till sitt ursprungliga läge eftersom det deformerade plåten har lägre spänning än det övriga, säger Jimmy Larsen.
Hyundai vägrar att lyssna till de här uppgifterna. Istället erbjuds Sven-Erik att reparera skadorna genom försäkringsbolaget.
– Försäkringsbolaget ordnar så att jag kan komma till en auktoriserad verkstad. Där vill de att jag ska skriva under ett papper som erkänner att det har med yttre påverkan att göra. Då ska det kosta 18 000 kronor, varav jag betalar 3000 och resten hamnar på försäkringsbolaget, säger Sven-Erik Qvick.
Sven-Erik vet att han inte orsakat skadorna själv. Och eftersom rätt ska vara rätt vägrar han att erkänna något sådant.
– Men jag vill inte skriva under något sådant papper. Istället undersöker jag med SMHI och den närmaste väderstationen. Det finns inga rapporter om hagel under den här tiden. Då blev jag misstänksam.
Sven-Erik har vänt sig till en rad experter och forskare för att få bevis för sin sak.
– Jag visade också bilder för olika forskare inom branschen. De kan inte skriva under på det eftersom de inte sett bilderna, men tycker att det ser ut som ett konstruktionsfel.
Sven-Erik Qvick vill inte ha en bil som ser ut som om den passerat en krigszon. Därför tar han strid för sin sak.
– Nu har jag anmält saken till Allmänna reklamationsnämnden och visat dokumenten för en advokat. Denna säger att jag bör vinna det här målet med tanke på att experten Jimmy Larsson har dokumenterat sina åsikter.
Hyundai viker sig inte. Även om Sven-Erik lägger fram en avgörande bevisning behåller de benhårt sin position i frågan.
– Utifrån den bedömning som vi och vår agent har gjort, har skadorna på bilen uppkommit från yttre åverkan. Därmed täcker inte garantin de undersökta skadorna, säger Gustaf Sjöholm, pressansvarig hos Hyundai Sverige.
LÄS MER:
.

Andreas Jemn är journalist och författare.