Elektriska Cobran erbjuder en åktur som får inälvorna att flytta på sig. Bilen ser ut att rasa ihop när som helst men under skalet finns all teknik på plats.
– Den är helt galen, det är för mycket kraft, säger Eddy Borysewicz.
Tesla Model S Plaid går sjukt snabbt. Men en amerikansk mekaniker tyckte inte att den gick tillräckligt snabbt. Därför rev han ut drivsystemet och satte det i en Shelby Cobra. Eller rättare sagt, vad som en gång var en Shelby Cobra. Resultatet är en bil som väger 1500 kg och levererar 1 020 hisnande hästkrafter.
Kort sagt är utsidan en Cobra och insidan Plaid. Men för att få plats med alla Tesla-delar har karossen varit tvungen att förlängas en del, vilket är särskilt synligt vid hjulhusen. Alla tre elmotorer är kvar. En på framaxeln och två på bakaxeln. Mekanikern behöll även Model S 100 kWh-batteri. Han har dessutom lyckats behålla Teslas styrsystem. Bilen kan alltså fortfarande beräkna och fördela kraften korrekt mellan hjulen.
Att kraften fördelas korrekt betyder dock inte nödvändigtvis att bilen är särskilt lätt att köra. Hur försiktigt man än trycker ner gaspedalen, oavsett hastighet, kommer bilen att få hjulspinn.
– När man gasar känner man hur inälvorna flyttas mot ryggraden, säger Eddy Borysewicz, youtube-profilen som testkör bilen.
En annan fascinerande detalj om Tesla-Cobra fusionen är att mekanikern gjorde allt själv i ett garage.
– Projektet började som en hobby i garaget. Jag satte ihop rören, testade olika lösningar och såg hur allt föll på plats, säger Don Swadley, mekanikern bakom bygget.
Att köra den ombyggda Cobran är en upplevelse utöver det vanliga.
– För första gången i mitt liv blev jag rädd i en bil. Kraften är så omedelbar och våldsam. Jag försökte hålla mig runt 60–70 km/h för att vänja mig, men det var som att bilen bara ville kasta sig framåt, säger Eddy Borysewicz.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.